Intenst etisk krimdrama

Film. Det som tilsynelatende er en enkel fortelling om hvordan politiet skal håndtere en kidnappingssituasjon, er også noe mer.

Publisert   Sist oppdatert
Fakta

Den skyldige

Norgespremiere: 10.08.2018

Sjanger: Drama, Thriller

Skuespillere: Jakob Cedergren, Jessica Dinnage,Johan Olsen, Morten Suurballe, Laura Bro

Regi: Gustav Möller

Manus: Emil Nygaard Albertsen, Gustav Möller

Produsent: Lina Flint

Foto: Jasper Spanning

Musikk: Caspar Hesselager, Carl Coleman

Nasjonalitet: Danmark

Språk: Dansk

Lengde: 1 t. 25 min.

Aldersgrense: 12 år

I denne danske filmens første bilde treffer vi den desiderte hovedpersonen. Asger er politimann, og har kveldsvakt på Alarmsentralen i København. Han sitter og tar i mot samtaler til 112. Vi er flue på veggen.

De par første samtalene han mottar i denne fortellingen er relativt udramatiske. Så mottar han en telefon som drar i gang et drama som skal vise seg å være langt verre å takle. Når samtalen begynner hører han en redd kvinnestemme som tilsynelatende har ringt feil. Hun høres ut til å snakke med et barn, og Asger spør om hun vet at hun har ringt 112. Han får ikke noe skikkelig svar, og skal til å legge på.

Så skjønner han plutselig at kvinnen er i en presset situasjon og ikke kan snakke fritt. Han begynner å stille henne spørsmål og instruerer henne til kun å svare ja eller nei. Kvinnen svarer ja når han spør om hun er bortført.

Den dramatiske utviklingen av denne fortellingen er svært godt skrudd sammen.
Jan Storø
Filmanmelder, Khrono og dosent, OsloMet

Det er tydelig at dette er alvor. Vi følger utviklingen av denne hendelsen ved å lytte inn på samtalen, og etter hvert en rekke påfølgende samtaler der også andre aktører inkluderes. Det hele oppleves svært realistisk. Asger har få spor å følge, men får navnet til kvinnen opp på skjermen. Hun heter Iben. Han får også omtrentlig posisjon.

Mitt handlingsreferat stopper her, når vi er rundt fem minutter inn i «Den skyldige». Enhver opplysning om de videre hendelsene ville ødelegge for den som ønsker å se filmen. Fra nå av utvikler en svært intens og vellaget historie seg. Vi følger Asger i nære bilder mens han forsøker å grave i de hendelsene som utvikler seg og redde kvinnen.

Asger viser seg å være langt mer interessant enn det vi fikk inntrykk av i de innledende scenene og gestaltes overbevisende av Jakob Cerdergren.

Filmens foto og klipp er godt utført. Korte og relativt kjappe klipp veksler med bilder av lenger varighet. I stor grad er vi tett på Asgers ansikt. Det skapes en atmosfære av stress over situasjonen. Asger kjenner på den, og vi deler hans følelser i den trengte situasjonen.

Etter hvert skal vi også bli kjent med private sider av Asgers liv som ytterligere bidrar til dramaet. Vi får tidlige antydninger om dette, men regissør Gustav Möller er nøye med å utporsjonere opplysningene litt etter litt. Kvinnens situasjon utvikler seg annerledes enn vi hadde trodd, og dette styrker en allerede spennende fortelling mange hakk. Den dramatiske utviklingen av denne fortellingen er svært godt skrudd sammen.

På ett plan er dette en kriminalfortelling, en thriller. Men det er også en fortelling om yrkesetikk. Asger stilles overfor noen valg om hva han skal gjøre. Det er vanskelig å si noe særlig mer om dette uten å røpe detaljer i handlingen. Derfor skal jeg nøye meg med å si: Gustav Möller løser oppgaven med å kombinere thrilleren med en fortelling med etiske dilemmaer på en svært overbevisende måte.

Det er verdt å spandere en kinokveld på «Den skyldige».