grunnskolen

Sprikende lærertall skal sjekkes

Kunnskapsdepartementet vil finne ut av hvor mange ukvalifiserte lærere som egentlig jobber i skolen.

Hvor mange ukvalifserte lærere underviser i grunnskolen, undrer Kunnskapsdepartementet.
Hvor mange ukvalifserte lærere underviser i grunnskolen, undrer Kunnskapsdepartementet.
Publisert Oppdatert

Tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) viser at det er litt over 5 prosent ukvalifiserte lærere i skolen, mens tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) sier at det er nesten 24 prosent som underviser uten lærerutdanning.

Nå får Utdanningsdirektoratet oppdraget med å finne ut hvorfor tallene fra de to er så ulike, heter det i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

— Gode og kvalifisert lærere er viktige for at elever skal lære. Derfor har regjeringen mange tiltak som sørger for flere lærere med lærerutdanning i skolen. Samtidig må vi ha et godt faktagrunnlag i det videre arbeidet for å få ned antallet de ukvalifiserte, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby, ifølge pressemeldingen.

GSI er et system hvor alle skoler rapporterer inn tall. Systemet er eid av Utdanningsdirektoratet. Statistikken fra SSB er basert på informasjon fra A-ordninga, og Nasjonal utdannelsesdatabase (NUDB).

Statsråd Guri Melby.
Statsråd Guri Melby.

Litt bedring i tallene

Departementet trekker samtidig fram at selv om GSI og SSB har ulike tall, viser begge statistikkene at utviklingen for den delen som gjelder ukvalifiserte er på rett vei.

GSI-tal for skoleåret 2019-20 viser en nedgang av ukvalifiserte fra 2018-19 på 0,3 prosentpoeng. Tallene fra SSB viser en nedgang på 0,4 prosentpoeng fra 2018 til 2019, men her er altså tallet langt høyere og nedgangen mindre signifikant.

Departementet trekker blant annet fram at noe av årsaken til de ulike tallene er at man regner på litt ulike grupper, og vurderer utdanning forskjellig.

Angående kompetanse ser GSI på om læreren fyller kravet for ansettelse mens SSB ser på hvilken utdanning læreren har.

— Dette er likevel ikke nok til å gi en fullgod forklaring på de store forskjellene. Derfor skal Utdanningsdirektoratet se nærmere på dette, heter det i pressemeldingen

Powered by Labrador CMS