grunnskolen
Sprikende lærertall skal sjekkes
Kunnskapsdepartementet vil finne ut av hvor mange ukvalifiserte lærere som egentlig jobber i skolen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) viser at det er litt over 5 prosent ukvalifiserte lærere i skolen, mens tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) sier at det er nesten 24 prosent som underviser uten lærerutdanning.
Nå får Utdanningsdirektoratet oppdraget med å finne ut hvorfor tallene fra de to er så ulike, heter det i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.
— Gode og kvalifisert lærere er viktige for at elever skal lære. Derfor har regjeringen mange tiltak som sørger for flere lærere med lærerutdanning i skolen. Samtidig må vi ha et godt faktagrunnlag i det videre arbeidet for å få ned antallet de ukvalifiserte, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby, ifølge pressemeldingen.
GSI er et system hvor alle skoler rapporterer inn tall. Systemet er eid av Utdanningsdirektoratet. Statistikken fra SSB er basert på informasjon fra A-ordninga, og Nasjonal utdannelsesdatabase (NUDB).
Litt bedring i tallene
Departementet trekker samtidig fram at selv om GSI og SSB har ulike tall, viser begge statistikkene at utviklingen for den delen som gjelder ukvalifiserte er på rett vei.
GSI-tal for skoleåret 2019-20 viser en nedgang av ukvalifiserte fra 2018-19 på 0,3 prosentpoeng. Tallene fra SSB viser en nedgang på 0,4 prosentpoeng fra 2018 til 2019, men her er altså tallet langt høyere og nedgangen mindre signifikant.
Departementet trekker blant annet fram at noe av årsaken til de ulike tallene er at man regner på litt ulike grupper, og vurderer utdanning forskjellig.
Angående kompetanse ser GSI på om læreren fyller kravet for ansettelse mens SSB ser på hvilken utdanning læreren har.
— Dette er likevel ikke nok til å gi en fullgod forklaring på de store forskjellene. Derfor skal Utdanningsdirektoratet se nærmere på dette, heter det i pressemeldingen
Nyeste artikler
Landet som visste for lite
MF og VID konkurrerer om å bli det første private universitetet i Norge
Hoel mener «sjokk-digitaliseringen» undergraver campusstudiene
Overambisiøse ledere må forstå mer av sektorens tradisjoner
Mest lest
Leder fikk grovt krenkende julekort i posten. — Ble oppfattet som truende
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket
Hoel fikk spørsmål om kjønn på Stortinget. Svarte bare «nei»
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år