null Foto: Skjalg Bøhmer Vold
null Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Høysesongen for røde dager og eksamen

Etter vår, røde dager og eksamensstress venter en sommerferien, der mange studenter leter etter jobb. Men mange vet ikke hvor de skal søke, skriver Tine Borg og Susann Strømsvåg.

Publisert   Sist oppdatert

Våren er høysesongen for røde dager, tiden for vårt langstrakte lands grunnlovsdag, og perioden der solbriller blir fast inventar. Våren bringer med seg løfter om nært forestående sommerferie, men også eksamen og innlevering av oppgaver. Når de endelig er levert vil noen bekymre seg for høye fly- og hotellpriser, men mange leter etter jobb, ikke sol og strand. Det er vanskelig når du ikke vet hvor du skal lete.

Heldigvis tilbys det karriereveiledning ved mange høyere utdanningsinstitusjoner som står klar til å hjelpe. Spørsmålet som oftest stilles ved disse skrankene er hvilke jobbmuligheter utdanningen byr på, viser en rapport skrevet av VOX (Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk). Bekymring for egen fremtid er ikke noe nytt fenomen, og er helt naturlig, men når man står ved et veiskille er det greit å ha noe å styre etter. Vi setter spørsmålstegn ved at mange studenter er usikre på hvilke veier som er åpne for dem.

Norge har i dag rundt 250.000 studenter og hver enkelt av disse har rett på en utdanning av høy kvalitet, som gjør dem skapende, tilpasningsdyktige, og attraktive på jobbmarkedet. Disse evnene og kvalitetene må studentene være bevisst på at de har tilegnet seg når de første jobbsøknadene skrives og sendes ut. Bevisstheten rundt hva de har å bidra med på arbeidsplassen er også nødvendig skulle jobben hales i land.

«Learning by doing», John Deweys nærmest forslitte utsagn, burde være en hjørnestein i all utdanning som tilbys. Skal studenter læres opp til å få mest uttelling for sine evner på arbeidsplassen, burde dette tilegnes gjennom erfaring ved norske utdanningsinstitusjoner. Praksis burde tilbys i alle utdanningsløp for å bygge bro mellom lesesal og fremtidig kontorlandskap. All faglig kunnskap skal anvendes etter endt studie så hvorfor ikke ruste studentene så godt som mulig for dette? Utplassering i bedrift eller organisasjon, oppgaver som løses i samarbeid mellom student og arbeidsgiver gir god erfaring, men arbeidslivet kan også inviteres inn som del av undervisningen.

Mange studenter har tråkket sin vei gjennom (etter hvert) trygge akademia, og skal ta neste steg inn i arbeidslivets jungel. De må finne veien videre til et sted de kan nyttiggjøre seg av det de har lært. For å komme dit må de ha noe å styre etter. Veiledning ved et karrieresenter er ikke tilstrekkelig, utdanningsinstitusjonene må tilby mer enn det. Styr etter fjellvettregel nummer 1: Legg ikke ut på langtur uten trening.

Mange leter etter jobb, ikke sol og strand. Det er vanskelig når du ikke vet hvor du skal lete.

Tine Borg (bildet) og Susann Strømsvåg
Fagpolitiske ansvarlige, NSO