Professor tony burner

—Skoleeksamen er utdatert

Professor Tony Burner håper at endringene på eksamen og vurderinger som nå blir innført som følge av koronkrisen, fortsetter - også etter at vi går tilbake til normalen.

Skoleeksamen er utdatert, mener professor Tony Burner
Skoleeksamen er utdatert, mener professor Tony Burner
Publisert

Professor ved Universitetet i Sørøst-Norge og professor II ved OsloMet, Tony Burner, spør i et leserinnlegg nylig publisert i Drammens Tidende: «Trenger vi egentlig eksamen?».

Leserinnlegget handler først og fremst om det er nødvendig å ha eksamen i grunnskole og videregående skole, der man også har standpunktkarakter. Men Burner mener synspunktene han fremmer også er overførbare til høyere utdanning.

Vanedyr

— Som jeg skriver i innlegget gjør vi mange ting kun fordi det alltid har blitt gjort slik. Vi er vanedyr. I den nye læreplanen blir det tatt høyde for hvordan samfunnet vil være om 20-30 år. Det samme kan ikke sies om å måtte prestere på «et angitt tidpunkt», slik eksamen legger opp til, sier han.

Tradisjonell skoleeksamen er utdatert.

Tony Burner

Burner håper at endringene som har blitt innført som en følge av koronaviruset blir værende også etter at sektoren går tilbake til normalen.

— Tradisjonell skoleeksamen er utdatert. Nå ser vi at mange studieprogram rundt om i landet går over til å ha hjemmeeksamen, som viser at det er mulig. Å jobbe med noe over lengre tid, med kilder tilgjengelig, sammen med andre, er en mer framtidsrettet eksamensform, mener han.

Karakterer gir stress

Professoren peker også blant annet på diskusjonen som nå går rundt karaktersetting.

— Bokstavkarakterer har en funksjon der studentene blir utdannet til et yrke med konkurranse. Men ta for eksempel lærerutdanningen, der jeg holder til. Det er ikke stor konkurranse om jobbene, og da mister det litt av funksjonen sin. Det fører bare til stress for studentene.

Burner tar til orde for mer varierte vurderingsformer, der studenter som skriver hjemmeeksamen kan bruke kilder til å løse ulike typer oppgaver sammen med andre.