Høgskolen i Oslo og Akershus står alene for 40 prosent av sakene om manglende skikkethet blant studentene i landet, sier Kari Kildahl. Foto: Cicilie S. Andersen
Høgskolen i Oslo og Akershus står alene for 40 prosent av sakene om manglende skikkethet blant studentene i landet, sier Kari Kildahl. Foto: Cicilie S. Andersen

Glad for flere saker om uskikka studenter

Kari Kildahl er fornøyd med at stadig flere studenter blir rapportert inn som mulig uskikka for yrket de har valgt. Men fortsatt ser man bare toppen av isfjellet, mener hun.

Publisert   Sist oppdatert

Antallet tvilsmeldinger mot studenter som kan være uskikket til et framtidig yrke har økt med 60 prosent fra 2014 til 2015.

— Men vi ser fortsatt bare toppen av isfjellet, mener leder av nasjonal arbeidsgruppe, Kari Kildahl.

Khrono har gått gjennom de siste skikkethetsrapportene fra universiteter og høgskoler. Totalt er det 21 institusjoner som rapporterer om saker, det er 132 tvilsmeldinger, derav er fem behandlet i såkalt skikkethetsnemnder, mens to saker har endt med utestengelse og rapportering.

Se også: Khrono har satt sammen rapportene fra høgskoler og universitet

Flest saker på HiOA

Jeg synes det er flott at tallene øker, og at vi får rapporter om saker fra flere og flere
institusjoner.

Kari Kildahl
Leder nasjonal gruppe for skikkethet

Antall tvilsmeldinger har økt kraftig ved Høgskolen i Oslo og Akershus fra 2014 til 2015, fra 35 til 55 saker. HiOA står alene for 40 prosent av sakene totalt i hele landet.

— HiOA er både den høgskolen som har flest utdanninger som hører inn under lov og forskrifter knyttet til skikkethet. 20 av de 26 utdanninger som står på skikkethetslista tilbys på HiOA. For det andre er HiOA den høgskolen med flest studenter på utdanninger som hører inn under ordningen, forklarer Kari Kildahl.

Hun leder den nasjonale arbeidsgruppen på området skikkethet i universitets- og høgskole-Norge og er også institusjonsansvarlig for skikkethet på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

— Jeg tror bevisstheten er blitt større gjennom et synligere arbeid. Vi gir mer informasjon og vi hadde seminardag om skikkethetsvurdering i mai 2015 internt på HiOA, sier hun og legger til:

— For det andre begynte jeg på heltid med dette arbeidet fra i fjor, og jeg tror veksten vi ser er et resultat av at vi har fått gjort et bedre arbeid på informasjon, både overfor ansatte, studenter og praksisfeltet.

Bare toppen av et isfjell

Men fremdeles tror Kari Kildahl at tallene man ser bare er toppen av et isfjell.

Les også: Bekymret for store mørketall for uskikka studenter

— Jeg synes det er flott at tallene øker, og at vi får rapporter om saker fra flere og flere institusjoner, sier hun.

Hun har også merket seg at de nasjonale seminarer som arrangeres får stadig flere deltakere og flere institusjoner deltar.

— Jeg har merket meg av årets saker at det særlig kanskje er innen barnehagelærerutdanningen vi finner mange tvilssaker. Det er viktig at det drives et godt arbeid på skikkethet og at både ansatte og studenter er bra nok informert og plikter og rettigheter, fortsetter Kildahl.

Hva er skikkethet?

I en rekke lærer- og helse- og sosialfagutdanninger blir studentenes skikkethet vurdert. Vitnemål for fullført utdanning forutsetter at studenten er vurdert som skikket for yrket. Med dette skal samfunnet sikre at barnehagebarn, elever,  pasienter og andre brukere møter lærere og helse- og sosialfagarbeidere som er skikket for det yrket de utøver. 

I 2011 kom rapporten «Skikkethetsarbeid i UH-institusjonene», utarbeidet av en arbeidsgruppe nedsatt av Nasjonalt råd for helse- og sosialfagutdanning og Nasjonalt råd for lærerutdanning.

Rapporten er omfattende og arbeidsgruppen konkluderer med at arbeidet med skikkethetsvurdering møter to hovedproblemer: Regelverket er uhensiktsmessig og uklart, og det er manglende fokus på skikkethetsarbeid ved institusjonene.

Denne rapporten sammen med innspill departementet ba om i 2013 danner grunnlaget for de forskriftsendringene som ble sendt ut på høring i januar 2015 med frist 30. april. Endringene er fremdeles til behandling.

Se også: Høringsbrevet om endring i forskrift om skikkethet