Korona

Setter IT-beredskap. Massivt trykk på nettundervisning.

Universiteter og høgskoler skal som best de kan holde det gående på nett. Møt en professor som kastet seg rundt før universitetet stengte.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Oppdatert med siste driftsstatus fra Uninett)

Universiteter og høgskoler i Norge er stengt. Du kan lese mer om det her.

Universitetene og høgskolene skal så langt som mulig erstatte den ordinære undervisningen med digitale undervisningstilbud. Allerede i går var mange i gang med å forberede seg på nettundervisning.

Men det utfordrer ikke bare foreleserne. Også systemene settes på prøve.

Fredag formiddag gjør Uninett det klart på sine driftssider at «Zoom» som er verktøyet for nettbasert undervisning og videomøter, ikke tåler all belastningen:

«Brukere har problemer med å opprette nye møter i Zoom fredag formiddag som følge av stort trykk på tjenesten. Dette gjelder både Zoom Møte og Zoom Undervisning. Det skal ikke være noen problemer med å bli med i møter som allerede er opprettet.»

Uninett opplyser at de nå er i beredskap.

«Opprettholdelse og overvåking av våre mest kritiske tjenester vil til enhver tid bli prioritert så lenge beredskapssituasjonen tilsier det», skriver de på sine nettsider.

Vet ikke om de er godt nok rustet

Spørsmålet er om sektorens IKT-infrastruktur kan håndtere en massiv overgang til digital undervisning.

Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning (Unit) meldte torsdag at de har satt i gang en rekke tiltak for å støtte sektorens behov for økt kapasitet i digital undervisning og eksamen. De har etableret en arbeidsgruppe med fagfolk fra sektoren som skal komme med anbefalinger.

Har man systemer som holder til å få alle over på digital undervisning såpass raskt?

På sentrale tjenester er vi godt rustet, og vi jobber for å se om det er god nok kapasitet på alle de tjenestene man ser en økt pågang på nå. Jeg kan ikke si absolutt ja eller nei på dette, sa kommunikasjonssjef i Unit, Åshild Berg-Tesdal, torsdag.

Unit vil holde institusjonene løpende orientert om tiltak og muligheter knyttet til nettbasert undervisning og digital eksamen.

— Vi opplever et økt trykk på digitale tjenester både på undervisning og eksamen, sier Berg-Tesdal.

Hun opplyser at Unit fortsetter å jobbe med å håndtere økningen i behovet for digitale undervisningstjenester, selv om de ikke vet hvilket omfang universiteter og høgskoler vil klare å ha på den digitale undervisningen når campusene er stengt.

Bård Kjetil Engen foreleser pedagogikkstudenter i en virtuell verden.

Tok studentene inn i virtuelt auditorium

En av underviserne som rakk å skru på internettet torsdag morgen, var professor Bård Kjetil Engen ved OsloMet. Foran ham — nærmere bestemt på PC-skjermen — lå en virtuell verden for hans føtter. Der inne forsøkte han å geleide studenter i pedagogikk til riktig informasjon.

Slik ser skjermen til professor Engen ut, når han har studentene med seg i et virtuelt auditorium.

— Vi har lang erfaring med å bruke blant annet Adobe Connect. Vi la ut beskjed til studentene i går kveld om at vi møtes der, i stedet for i klasserommet. Og nå jobber vi OpenSim, sier Engen.

— Der har vi laget et undervisningsmiljø og en forelesningssal. Der har vi gjort klar presentasjonene og kan holde forelesningene, sier kollega Tonje Hilde Giæver.

— Hvor høy er terskelen for å lykkes med dette?

— Vi brukte et kvarter på å få inn studentene før vi var i gang. Lyden var enkel å få opp og gå, sier Giæver.

Bård Kjetil Engen sier de ikke ønsket å avlyse undervisningen:

Ideen var å snu oss raskt rundt for å ikke å avlyse undervisningen

Bård Kjetil Engen

Du kan se video av hvordan de to underviser øverst i saken.

Skal etter planen møte sektoren

Fredag er det planlagt et nettmøte for nøkkelpersoner som jobber med læringsstøtte og systemadministrasjon. Dette blir fortsatt noe av, selv om deltakerne flest jobber hjemmerfra.

— På dette webinaret vil vi komme med råd og dele erfaringer fra institusjonene. Vi prøver å samle inn konkrete tips og anbefalinger og dele dem i etterkant av webinaret. Vi vil og snakke om hvordan man kan omstille seg fra en forelesningsform til andre typer undervisning, sier Berg-Tesdal i Unit til Khrono.

Fagpersoner som har spesialkompetanse og entusiasme for digital undervisning skal også dele sine erfaringer. Etter seminaret, og i løpet av arbeidsdagen fredag, vil Unit sende ut mer konkret informasjon og komme med sine oppdateringer.

Unit har samlet sine råd for digital undervisning på sine nettsider.

Powered by Labrador CMS