Nasjonalt senter for yrkesfag åpnet
Yrkesfag. Det er yrkesfagets år og onsdag ble et nasjonalt senter for yrkesfag åpnet på OsloMet. Universitetet har det største samlede fagmiljø på yrkesfag i Norden.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Onsdag 23. mai lanserte OsloMet Kompetansesenter for yrkesfag, på studiested Kjeller. Senteret, som ble åpnet av kunnskaps- og integreringsminister Jan-Tore Sanner og rektor på OsloMet, Curt Rice, skal være et miljø der studenter, bedrifter og arbeidsliv kan få nødvendig kompetanseutvikling på det yrkesfaglige feltet.
— Vi er svært glade for å kunne åpne et kompetansesenter for yrkesfag i 2018, som er yrkesfagets år, sa Curt Rice, under åpningen.
I sin tale la Rice vekt på at det norske arbeidslivet har stort og økende behov for yrkesfaglig kompetanse.
— Samtidig er dette et underforsket område. Vi trenger mer forskningsbasert kunnskap om hvordan utfordringer i fag- og yrkesopplæringen og læring i arbeidslivet kan møtes. Som landets største fagmiljø for yrkesfaglærerutdanning tar OsloMet nå ansvar for å bygge opp et forskerfellesskap i tilknytning til utdanningene, som kan tak i aktuelle problemstillinger, var blant elementene Rice trakk fram i sin åpningstale, før han slapp til kunnskapsminister Jan Tore Sanner.
Nordens største på sitt fagfelt
Instituttleder Sidsel Øiestad Grande presenterte dagens hovedgjester. I tillegg til Sanner og Rice, også den nye lederen for kompetansesenteret Grete Haaland og to viktige gjester fra arbeids- og næringsliv; Are Turmo fra NHO og Roger H. Heimli.
De to var blant flere som bidro med innsikt og kunnskap om yrkesfag ved åpningen.
Gjennom kompetanse-senteret skal vi utvikle studiene, drive forskning og samarbeide tett med arbeidslivet. Slik skal vi bidra til å øke kvaliteten på yrkesfagene.
Curt Rice
OsloMet har et stort fagmiljø gjennom sitt nasjonale ansvar for treårig utdanning av yrkesfaglærere og har fått midler over statsbudsjettet til å utvikle et kompetansesenter for yrkesfag.
— Vi har gjennom våre 80 ansatte det største fagmiljøet på yrkesfag i Norden. Ja det sies at det bare er Universitetet i Bremen som kan matche oss i Europa, sa instituttleder Sidsel Øiestad Grande da hun introduserte dagens hovedgjester.
— Gjennom kompetansesenteret skal vi utvikle utdanningene, drive forskning og samarbeide tett med arbeidslivet. Slik skal vi bidra til å øke kvaliteten på yrkesfagene, sa Rice.
Legger om yrkesfag
Statsråd Jan Tore Sanner sa at han gledet seg til den nye kunnskapen og kompetansen som han var sikker på ville bli utviklet og skapt i kjølvannet av det nye senteret.
I sin tale snakket også Sanner om endringene regjeringen har lagt opp til for yrkesfag fra 2020. Han slo fast at den nye strukturen blir den største endringen i yrkesfagutdanningen siden Kunnskapsløftet i 2006.
— Elevene skal få spesialisering helt fra første skoleår. Vil du bli tømrer, skal du lære mer om tømrerfaget og mindre om alt mulig annet, sa Sanner.
— Det skal med andre ord bli slutt på at elever bruker for mye tid på fag de ikke trenger, sier kunnskapsministeren.
Fordommer som må bort
— Noe av det som plager meg er en del av fordommene som vi vet er mot yrkesfag i samfunnet, sa Sanner og fortsatte:
Det skal bli slutt på at elever bruker for mye tid på fag de ikke trenger
Jan Tore Sanner
— Mange med gode karakterer får beskjed om at de ikke kan søke seg til yrkesfag når de er så flinke. Dette er ikke nye fordommer, de har eksistert i mange tiår, men de er feil og det må ta slutt, slo Sanner fast.
Behov for forskning på flere områder
Både Rice og Grande la vekt på at kompetansesenteret utvikles i et tett samarbeid mellom OsloMet og samarbeidspartnerne. Samarbeidet inkluderer utvikling av forskningsprosjekter på yrkesfagfeltet.
OsloMet selv legger i en pressemelding vekt på at dyktige fagarbeidere i dagens norske arbeidsliv er ikke bare gode elektrikere, helsefagarbeidere eller tømrere. De tar ansvar og deltar i innovasjonsarbeid, viser helhetsforståelse og utøver ledelse.
De trekker eksempelvis fram:
- Kunstig intelligens og digitalisering i arbeidslivet fører til store endringer i hva både dagens og fremtidens bilmekanikere og rørleggere trenger av kompetanse. Dette får igjen store konsekvenser for opplæringen i skolen, og ikke minst for yrkesfaglærerne, som må gi elevene evne og vilje til omstilling.
- Hvert eneste kompetansebarometer fremhever behovet for flere fagarbeidere. Kompetansesenter for yrkesfag skal i samarbeid med arbeidslivet utvikle løsninger og utdanninger som imøtekommer arbeidslivets behov.
- Det er et stort problem med frafall av jenter på teknologiske yrkesfagretninger. Vi ser en liten økning i gutteandelen i de jentedominerte studieretningene, men fortsatt er kjønnsskillene store.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!