Studentene får gode eksamenstips av samskipnadens eksperter. Foto: Cicilie S. Andersen
Studentene får gode eksamenstips av samskipnadens eksperter. Foto: Cicilie S. Andersen

Slik kan du komme deg helskinna gjennom eksamen

Ikke les pensum på senga. Tren mindre. Sov lenge, spis sunt og hold deg i bevegelse. Sjekk ekspertenes råd for best mulig resultater på eksamen.

Publisert Oppdatert

Sov lenge, spis sunt og hold deg i bevegelse - men ikke overdriv treninga i eksamensperioden. Dessuten er det viktig å være kritisk og ha en rasjonell innstilling til egen eksamensangst. Samskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) har fått drahjelp fra eksperter for å rådgi studenter foran eksamen.

Les også: Lahlums ti eksamensbud

Athene-auditoriet i P46 var nesten fullsatt under sin eksamensboost. Studentene fikk tips tradisjonelle tips om å sove nok, ta pauser, spise sunt og holde seg i aktivitet. Men også andre mer uvanlige innspill.

Ikke les pensum på senga

Lege og søvnekspert Sara Grodås fraråder for eksempel studenter å lese pensum i senga.

Tenk på studiet ditt som en jobb.

Sunniva Harmens

— Ubevisst begynner man da å forbinde senga med pugging og stress. Senga, gjerne helst hele soverommet, skal være et sted man kobler av, sier Grodås, som også formaner om å legge igjen PC og smarttelefon på nattbordet, fordi lyset fra alle duppedingsene våre forstyrrer søvnmønsteret vårt.

— Tren mindre

Neste ekspert ut var personlig trener og ernæringsekspert Helene Åsheim Berntsen (bildet under). Hennes råd til dem som vanligvis trener hver dag vil sikkert overraske noen:

— Tren mindre. For mye trening legger bare press på tiden din i eksamensperioden. I tillegg til trening og lesing kommer jobb, sosialt liv og så videre. Kutt ned på treningen for å kunne fordele tiden din bedre, råder hun.

Når det gjelder ernæring anbefalte Berntsen å spise mer grønnsaker, for fattige og late studenter der ute er det likevel håp: Det er greit å bruke frosne grønnsaker, ifølge Berntsen.

Hennes fremste ernæringstips er den berømte tallerkenmodellen som mange av oss nok husker fra heimkunnskapen: En tredjedel kjøtt, en tredjedel grønnsaker og en tredjedel tilbehør/fiber (først og fremst fullkorn, poteter eller lignende).

— Tenker lite på søvnrutiner

En av studentene som hadde tatt turen til Eksamensboosten tirsdag, var Johanna Falkenborn (bildet under), førsteårsstudent ved administrasjon og ledelse-studiet.

— Jeg syns dette var veldig bra. Ikke bare fikk vi gratis frokost, men det var gode og motiverende tips, sa hun.

Falkenborn bekreftet at hun er nervøs for eksamen, som er hennes andre på HiOA. Hun avla også eksamen forrige semester, men føler ikke helt at rutinene er inne.

— Søvn og stress er sånne ting man ikke nødvendigvis tenker på selv når man skal ha eksamen, å få rad om hvordan man håndterer stress og hvordan man forbedrer søvnrutinene er derfor spesielt bra, sier hun.

— Tenk på studiet som en jobb

De to andre ekspertene var SiO-rådgiver Sunniva Harmens som snakket om stressmestring, og Lars Jørgen Berglund som snakket om psykiske påkjenninger og eksamensangsten mange studenter sliter med nå om våren.

Harmens understreker at stress ikke nødvendigvis er negativt: Såkalt positivt stress kan få deg i flyt, få deg til å skjerpe hodet og jobbe effektivt. Negativt stress, derimot, splitter oppmerksomheten vår mellom flere forskjellige ting, bekymringer i fortid og framtid, planlegging og så videre, og gjør det vanskelig å konsentrere seg.

Hennes fremste tips er å planlegge dagene sine, lage en tidsplan, sette seg mål og delmål for pugginga, og å prioritere tida si. I tillegg er hun opptatt av at det er viktig å ta pauser og koble av, da med god samvittighet, uten å tenke på alt som bør gjøres (om man planlegger godt har man mer oversikt over hva som skal gjøres og når).

— Tenk på studiet ditt som en jobb, sier hun. Med andre ord: Jobb effektivt når du er «på jobb», koble av når du er ferdig for dagen.

Se rasjonelt på eksamensangsten

Berglund slutter seg til de tidligere ekspertenes råd, og anbefaler i tillegg en rasjonell tilnærming til eksamensstress:

— Tenk logisk på det. Bli klar over hvorfor du har eksamensangst, og vær kritisk. Du har hatt flere eksamener før, det har gått bra hver gang. Hvorfor skulle det gå dårlig denne gangen? Vær klar over at mesteparten av eksamensangsten er innbilt og ikke en reell frykt, sier han.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!