Flere barnehagefolk blir ved sin lest
De som har utdanna seg til å jobbe i barnehage velger i større grad enn før å fortsette i barnehagene i stedet for å velge seg andre yrker.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nyutdannete barnehagelærere velger i større omfang enn noen gang å jobbe i en barnehage. Ifølge forsker Lars Gulbrandsen gir dette en gylden anledning til å øke kompetansen i barnehagene. Men da må gjeldende bemanningsforskriften endres. Hvis ikke vil mange nyutdannede barnehagelærere i framtiden måtte finne seg jobb utenfor barnehagen.
På oppdrag for Kunnskapsdepartementet har forsker Lars Gulbrandsen (bildet over), ved NOVA/HiOA studert utviklingen av de barnehageansattes faglige bakgrunn ved hjelp av registerdata. I publikasjonen: «Barnehagelærerne. Yrkesgruppen som sluttet å slutte», presenterer Gulbrandsen helt ferske analyser av utviklingen på feltet.
Tidenes største barnehageutbygging
Barnehageforliket i 2003 førte til tidenes største barnehageutbygging. Det var særlig de minste barna som strømmet til barnehagene. Mellom 2000 og 2012 steg dekningsgraden for ett- og toåringer fra 37,1 til 80,2 prosent, mens dekningsgraden for eldre barn økte fra 78,1 til 96,6.
Dette ga utfordringer for pedagogdekningen i barnehagene. Ifølge pedagogforskriften krever barn under 3 år dobbelt så mange pedagoger som barn over 3 år. Utbyggingen ble da også fulgt av et økende antall dispensasjoner fra utdanningskravet på grunn av mangel på fagutdannet personale.
Stadig flere vil jobbe i barnehage
Etter 2012 har barnehageutbyggingen flatet ut, og de siste tallene fra 2014 viser en klar forbedring, både hva angår antall dispensasjoner og andel barnehager som ikke trenger å søke om dispensasjon.
Dette skyldes ifølge Gulbrandsen primært at barnehagelærerne nå er blitt en langt mer stabil arbeidskraft, at en økende andel av de nyutdannede barnehagelærerne begynner å jobbe i en barnehage, og at nesten ingen ansatte med barnehagelærerutdanning blir pensjonister. Særlig stabile er de som tar barnehagelærerutdanning samtidig som de jobber i en barnehage.
Forskeren mener at Kunnskapsdepartementet nå bør benytte anledningen til å få økt pedagogandelen, noe som er i tråd med forslaget Øie-utvalget fremmet i 2012. (NOU 2012:1).
Kan gå glipp av sårt tiltrengte pedagoger
Hvis det ikke skjer, risikerer man ifølge forskeren at ganske mange av de som nå utdanner seg til barnehagelærer ikke vil få den type arbeid de utdanner seg til.
— I så fall vil det norske samfunnet gå glipp av en sårt tiltrengt kompetanse som er nødvendig dersom barnehagene skal kunne tilby det pedagogiske innholdet som de er tiltenkt, sier Gulbrandsen.
Les, last ned eller bestill publikasjonen Barnehagelærerne: NOVA Notat 1/15
Referanse: Gulbrandsen, Lars: Barnehagelærerne. Yrkesgruppen som sluttet å slutte. NOVA Notat, nr. 01.15, Oslo, NOVA/HiOA, 2015
Artikkelen er først publisert på hioa.no.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!