Fant masteroppgaven sin på Ungdata
Ungdatakonferansen var fullbooket for andre år på rad. Ifjor fant Torunn Gammelsrud Finpå masteroppgaven sin på konferansen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
(Opptak fra konferansen nederst i saken)
Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) bevilget i år midler til å prøve ut «Ungdataverkstedet» som ledd i å styrke profesjonsutdanningene ved høgskolen.
Her er målet at masterstudenter får jobbe med ferske ungdatatall, får veiledning av ungdomsforskere ved NOVA, og tilegner seg metodisk kompetanse. NOVA er en del av høgskolens Senter for Velferds- og arbeidslivsforskning (SVA).
I tillegg vil de få god kjennskap til temaene ungdom og oppvekstforhold. Det er Marit Haldar og Mira Aaboen Sletten som har jobbet fram tilbudet som nå er til godkjenning. I første omgang er det fire studenter som deltar i pilotprosjektet.
Samarbeid utdanning og forskning
«Ungdataverkstedet» var ett av prosjektene som høsten 2014 fikk tildelt midler fra høgskolens program for fremragende prfesjonskvalifisering (FPK). I prosjektet utvikles et masteremne som knytter forskning, undervisning og praksisfeltet sammen, der studentene arbeider med kvantitative data administrert av NOVA.
NOVAs forskningsprosjekt Ungdata gjennomføres i samarbeid med sju regionale kompetansesentre for rusfeltet (KoRus). Til nå har over 200.000 ungdommer i omtrent 350 kommuner besvart undersøkelsen om ungdomstid og oppvekst.
Mira Aaboen Sletten på NOVA forteller at hun har samarbeidet med Marit Haldar på Institutt for sosialfag, og sammen søkte de midler og sammen utvikler de prosjektet ungdataverkstedet. I dag er det fire studenter knyttet til prosjektet, to fra samfunnsfag, en fra helsefag og en deltidsstudent fra internasjonale studier.
— Ungdataverkstedet skal introdusere studentene til kvantitativ metode generelt og Ungdata spesielt gjennom tett kontakt med både praksisfeltet og forskningsmiljøet på NOVA, sier Aaboen Sletten (til venstre under).
Fire masterstudenter
Torunn Gammelsrud Finpå (til høyre over) er en av fire masterstudenter som er knyttet til Ungdataverkstedet. hun går andre året på masterstudier på Institutt for sykepleie. Finpå har erfaring som helsesøster og er gjennom det spesielt opptatt av ungdom og helse, og hun skriver master om ungdom bruk av skolehelsetjenesten.
— Det er spennende å ha med seg den praktiske erfaringen når jeg dykker ned i tallene. Jeg hadde lyst til å jobbe med en kvantitativ oppgave, og deltok på ungdatakonferansen i fjor. Det var sånn jeg fikk vite om dette prosjektet og fikk være med, forklarer Finpå.
Utvikler nytt studieemne
Aaboen Sletten forteller at mange studenter tror at det å jobbe med tall og kvantitative oppgaver er både skummelt og vanskelig, mens de gjennom dette prosjektet også ønsker å utvikle et studieemne som skal bidra til økt kompetanse for studentene.
— Det blir et kurs som er tenkt man kan ta etter det metodekurset, men før man begynner å jobbe med oppgaven og se på dataene selv, forklarer Aaboen Sletten.
På NOVA forteller Finpå at hun har en unik tilgang til forskere som kan Ungdata ut og inn, og at det direkte samspillet hun opplever mellom egen praksis, utdanning og forskere er veldig inspirerende.
Fullbooket konferanse sendes live
NOVA ved Høgskolen i Oslo og Akershus arrangerer Ungdatakonferansen 2015 som har temaet «Sosiale forskjeller i unge liv». For andre år på rad er konferansen fullbooket. 450 forskere og andre interesserte samles i på HiOA onsdag.
«Ungdatakonferansen 2015» tar for seg sosiale forskjeller i ungdomstiden og hvordan oppvekst i familier med ulik økonomi og sosial status påvirker ungdommers hverdagsliv.
Konferansen ble sendt direkte, og du kan se den her:
Se også: Studentinvolvering i forskning gjennom «Ungdataverkstedet»
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!