Rektorer er i mindretall på rektorutdanningene
Vidererutdanning. Det er færre rektorer og flere avdelingsledere blant deltakerene i rektorutdanningen, viser ny evalueringsrapport.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Siden den nasjonale rektorutdanningen ble etablert i 2009, har deltakersammensetningen endret seg betydelig. Andelen rektorer som deltar er halvert siden de første kullene og utgjorde for 2017-kullet bare en firedel av deltakermassen, viser en ny evalueringsrapport.
Mens andelen rektorer nå utgjorde 22 prosent, er avdelingsledere klart største gruppe med 41 prosent.
Rapportforfatterne har ingen klare svar på hvorfor deltakersammensetningen har endret seg, men tror det kan henge sammen med at skoleeiere prioriterer annerledes om hvem de ønsker skal delta på videreutdanning.
Det er positivt at evalueringen viser at deltakerne av rektorutdanningen er godt fornøyde med utdanningen.
Jan Tore Sanner
De tror også det kan ha noe med at flere skoler har blitt større og derfor har fått flere avdelingsledere, som utdanningen kan være relevant for.
Godt fornøyde deltakere
Antall søkere til videreutdanningen har holdt seg på over 600 siden oppstarten og var en av grunnene til at regjeringen i mars i fjor besluttet å videreføre utdanningen i nok en femårsperiode til 2025.
— Norsk skole trenger trygge og gode ledere, og det er helt tydelig at rektorutdanningen bidrar til å gi oss gode skoler. Interessen for og søkningen til rektorutdanningen er sterk, og det er et signal om at vi treffer et behov i sektoren, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en e-post til Khrono.
Evalueringsrapporten viser også at deltakerne opplever utdanningen som relevant og at den gjør dem til bedre ledere.
Deltakere mener at de har endret egen praksis og synet på seg selv som leder etter gjennomført utdanning. De opplever en større trygghet i lederrollen, viser rapporten.
— Det er positivt at evalueringen viser at deltakerne av rektorutdanningen er godt fornøyde med utdanningen, og at den oppleves som relevant. Det gir selvtillit til egen kompetanse og lederskap. Det tror jeg er noe som vil slå positivt ut i skolehverdagen til både elever og lærere, sier Sanner.
Rektorutdanningen opplever ikke en jevn geografisk spredning
En del fylker er klart underrepresentert blant deltakerne i forhold til folketallet. Det gjelder i særlig grad Oslo, men i noen grad også Rogaland, Vestfold og Telemark. Deltakelsen fra de tre nordligste fykene er derimot større enn folketallet skulle tilsi.
I 2017-kullet var det flest deltakere fra tidligere Akershus og Hordaland.