Kirsten Ekerholt og Elisabeth Møyner forteller om finsk-norsk samarbeid som bærer frukter i begge land.
Kirsten Ekerholt og Elisabeth Møyner forteller om finsk-norsk samarbeid som bærer frukter i begge land.

Etterspurt i Finland

Norsk psykomotorisk fysioterapi er etterspurt i Finland. Høgskolen bidrar i opplæring og det utvikles nye kurstilbud i begge land.

Publisert   Sist oppdatert

På Institutt for fysioterapi på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har de et videregående kurs i psykomotorisk behandling. Kurset kan også bli tatt som en del av en master i psykisk helse som er instituttovergripende på Fakultet for helsefag.

Førstelektor Kirsten Ekerholt og høgskolelektor Elisabeth Møyner er to av de som forvalter kurset og kompetansen på fysioterapi, og de har i lengre tid gjennomført et samarbeid med finske kolleger.

— Siden 2008 har jeg undervist både studenter og lærere i Finland, i hovedsak på fysioterapiutdanningen ved Tampere University of Applied Sciences, forteller Ekerholt.

— Etterhvert innså vi at våre finske kolleger ville få større faglig utbytte dersom de kom hit og deltok som hospitanter ved deler av vår videreutdanning. Erfaringer og kunnskaper herfra kan de så ta de så med seg hjem i sin undervisning av egne studenter, fortsetter hun.

Finske kolleger på besøk

Våren 2014 kom så tre finske kolleger og hospiterte ved deler av første semester på videreutdanningen i psykomotorisk fysioterapi. Raija Jaakola, Tarja Takala og Oona Tuomi-Nikulo var til stede på undervisningen i tre utvalgte uker.

Khrono traff dem i våres på deres tredje besøk på HiOA, og de fortalte om spennende utbytte av kurs.

— Det har vært noen språkutfordringen fordi mesteparten av undervisningen foregår på norsk, men vi har jobbet hardt og klart oss, fortale de tre i våres.

— Vi har lært masse, og vi vil ta med oss dette hjem for å videreutvikle kompetansen på egne institusjoner. Planen er at vi selv skal klare å tilby undervisning i den unike norske undersøkelsesmetoden, sa Jaakola.

Ekerholt legger til at de var så heldig at det var en finskfødt student blant videreutdanningsstudentene på dette kullet, noe som var til hjelp for de tre besøkende med deres språklige utfordringer.

Denne studenten har selv planer om på sikt å flytte tilbake til Finland, og ønsker etter hvert å kvalifisere seg til å undervise i psykomotorisk fysioterapi i Finland, noe Ekerholt ser svært positivt på.

Kurs på engelsk

Møyner og Ekerholt skal i løpet av vinteren sammen med sine finske kolleger utarbeide og holde kurs for finske fysioterapeuter i psykomotorisk undersøkelsesmetode. 

— Disse kursene blir et pilotprosjekt for tilsvarende kurs her ved HiOA, da Ekerholt og Møyner planlegger en engelsk modul i psykomotorisk undersøkelsesmetodikk knyttet til videreutdanningen, forteller Ekerholt.

— Samarbeidet med finske fysioterapeuter har gitt økt stimulans til å etablere et engelskspråklig tilbud her. Vi møter alltid stor interesse for vår fagtradisjon på internasjonale konferanser, så jeg tror et slikt tilbud kan være av interesse for kollegaer i andre land. Et slikt tilbud vil også være med på å promotere både vårt fagfelt og HiOA på en god måte internasjonalt, sier Møyner.

Den norske metoden

Møyner og Ekerholt forteller at det var den norske fysioterapeuten Aadel Bülow-Hansen som står bak den unike norske undersøkelsesmetoden og grunnlaget for det som idag er norsk psykomotorisk fysioterapi.

— Aadel Bülow-Hansen var den fysioterapeuten som la grunnlaget for fagtradisjonen. Hun var opptatt av å se mennesket som helhet, og å se våre kroppslige spenninger som uttrykk for de belastninger en har møtt og møter i livet, sier Ekerholt.

I dag er det høgskolen i Oslo og Akershus og Universitetet i Tromsø som tilbyr utdanning i dette faget.