arbeidslivsportal

Portal-saken ved UiB: —Det er en ny metode vi skal utvikle

Professor Barbara Wasson ser til Canada når hun skal forklare hvorfor det bør legges bedre til rette for praksis for studenter.

Fra den tiden man kunne samle seg til store, fysiske utdanningsmesser. Men hva skjer i andre enden, når man har tatt en universitets- eller høgskolegrad, og lurer på hva man skal arbeide med?
Fra den tiden man kunne samle seg til store, fysiske utdanningsmesser. Men hva skjer i andre enden, når man har tatt en universitets- eller høgskolegrad, og lurer på hva man skal arbeide med?
Publisert

— Vi skal ikke utvikle en ny portal, men vi skal utvikle en metode for matching.

Det sier Barbara Wasson. Hun er professor ved Universitetet i Bergen (UiB) og leder SLATE – Centre for the Science for Learning and Technology.

Khrono har i mange saker skrevet om tidligere UiB-rektor Dag Rune Olsen og tidligere NHO-topp Tom Knudsens samarbeid om en arbeidslivsportal – en portal som allerede finnes.

Før helgen skrev Khrono at ledelsen ved UiB har gitt SLATE tre ekstra millioner for å arbeide med prosjektet PiA – Praksis i Arbeidsliv. Knudsen er ansatt i et seks måneders engasjement ved SLATE.

Wasson sier at hun uttrykte sin interesse for et praksisprosjekt, og ble så klar over at Knudsen ville jobbe på prosjektet ved senteret og sa ja til det.

Hvordan koble sammen?

Kanadiske Wasson forteller at i hennes hjemland er praksis i utdanningen mye vanligere enn i Norge. I Norge er det selvsagt i profesjonsfagene, som lærer, lege og sykepleier, men ikke så utbredt i disiplinfagene.

Professor Barbara Wasson tar med seg erfaringer fra hjemlandet Canada.
Professor Barbara Wasson tar med seg erfaringer fra hjemlandet Canada.

— I en såkalt cooperative utdanning i Canada er man ute i arbeidslivet flere ganger i løpet av en bachelorgrad, forteller Wasson.

Den eksiterende arbeidslivsportalen begynte med profesjonsstudenter og bruker ikke algoritmer for kobling av studenter og arbeidsplass. Wasson forteller at hun og hennes kolleger skal se på metoder fra «employability and apprenticeship analytics» – et perspektiv innenfor læringsanalyse – for å se på mulige matchinger mellom potensielle arbeidsgivere og studenter.

I en prosjektbeskrivelse heter det at en gjennomgang av aktuell forskning og eksisterende måter å koble studenter og arbeidsgivere på, inkludert å studere eksisterende algoritmer, er noe av det prosjektet skal gjøre.

Fase tre

Khrono har tidligere skrevet om Arbeidslivsportalen, der OsloMet har arbeidet fram prototypen. Den skal etter planen testes denne våren, og da Khrono skrev om prosjektet høsten 2020, var både barnehager og skoler lagt inn i portalen.

I PiAs beskrivelse heter det at man i tillegg til å sette sammen studenter og arbeidsgivere også skal se på hvordan man kan arbeide frem forslag til hvor den enkelte studenten kan arbeide.

— Det handler om hvordan man kan få de rette studentene til rett sted. Utviklingen av Units arbeidslivsportal er nå inne i fase 2, og metoder for matchingen som vi skal arbeide med, vil bli relevant i fase tre, sier Wasson.

Hun forteller at planen er å få på plass en applikasjon hvor blant annet studentens CV, interesser, kvalifikasjoner og ønsker – så vel som arbeidsgiveres behov og ønsker – blir tatt hensyn til.

PiA-prosjektet skal gjennomføres i 2021, og datadeling med Unit er noe som nå blir diskutert.

— Vi skal også gjennomføre intervju med relevante aktører fra arbeidsliv og utdanningsinstitusjoner, samt disiplinstudenter. Noe av det Tom Knudsen skal arbeide med, er et panel med deltakere fra næringslivet, sier Wasson.

Powered by Labrador CMS