Direktør på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Tore Hansen, svarer Pål Veiden (bildet), om begrunnelsen  for at man har valgt dagens løsning for reisebestilling. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Direktør på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Tore Hansen, svarer Pål Veiden (bildet), om begrunnelsen for at man har valgt dagens løsning for reisebestilling. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Lærer Veiden er verdifull – også på reise

Høgskolen må vite hvor deres ansatte er når de er på reise, og det er en viktig begrunnelse for valget av dagens løsning for bestilling av reiser, forklarer direktør på høgskolen i Oslo og Akershus, Tore Hansen.

Publisert Oppdatert

Pål Veiden ønsker en bedre løsning når han skal ut og reise som ansatt ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). HiOA på sin side mener Veiden, og alle de andre ansatte som reiser i embetes medfør, er så verdifulle at vi gjerne vil vite hvor vi kan finne dem, hvis ulykken skulle være ute.

De fleste reiser går helt fint. Men det vi også vet er at det kan oppstå situasjoner vi ikke kan forhindre. Streik, kanselleringer, dårlig vær, ulykker eller i verste fall terror. Dette er faktisk en av de viktigste årsakene til at høgskolen, sammen med fire andre UH-institusjoner, har inngått avtale med reisebyrået Berg-Hansen. I løpet av kort tid kan Berg-Hansen, i en gitt situasjon, gjøre rede for om HiOA har personer i et område hvor slike hendelser har skjedd. Berg-Hansen har en egen beredskapsgruppe som overvåker hendelser 24 timer i døgnet, og hjelper deg når du er eller skal på reise. De varsler deg hvis noe skjer, slik at du alltid er oppdatert på hva som kan påvirke reisen. De er også behjelpelig med alternative reiseruter og billetter dersom du trenger dette.  

Ved hjelp av Berg-Hansen kan HiOA som arbeidsgiver gi god informasjon til pårørende og offentligheten. Vi har allerede sett verdien av denne tjenesten. Vi må dessverre regne med at uønskede hendelser vil skje igjen.

Pål Veiden mener han kan skaffe seg billigere billetter selv. Det er sikkert mulig, men vår kontrakt med Berg-Hansen forplikter dem til å finne de billigste prisene på den typer billetter som vi ønsker. Dersom vi ønsker lavpris, skal de bestille dette for oss til laveste tilgjengelige pris. Berg-Hansen bruker den internasjonalt anerkjente søkemotoren Amadeus. Det finnes selvsagt andre søkemotorer. Noen av dem dumper prisen i korte perioder i løpet av en dag. Og har du god tid kan du helt sikkert finne lavere priser på et gitt tidspunkt.  

Veiden vil ikke betale gebyrer. Det er jeg enig i, og det synes jeg vi bør unngå. Avtalen med Berg-Hansen innebærer at vi unngår gebyrer når vi bruker webløsningen de har (selvbetjening). Dersom du booker reisen din via Webgate (online bestillingsportal, som til forveksling ligner på samtlige søkemotorer jeg har vært inn på andre steder) påløper det ingen gebyrer på billetten din, men dersom du ringer eller mailer når du bestiller billetter, må vi betale for å bli manuelt ekspedert. I 2015 var det kun 25 prosent av reisene våre ansatte var på, som ble booket gjennom Webgate. Hadde 100 prosent vært booket gjennom Webgate, hadde HiOA spart 320.000 kroner.

Ved hjelp av Berg-Hansen kan HiOA som arbeidsgiver gi god informasjon til pårørende og offentligheten. Vi har allerede sett verdien av denne tjenesten.

Tore Hansen

Veiden har reist med Norwegian gjennom Berg-Hansen, og det synes han ble dyrt. Det er helt korrekt at vi som en bedriftsløsning har to kolli og setereservasjon inkludert i prisen. Det betaler vi 70 kroner for. Det er en god avtale for mange, og langt mindre enn du ville gjort som privatperson. Det belastes heller ikke kredittkortgebyr i vår avtale.

Veiden liker ikke kjedehoteller. Vel – det er igjen et prisspørsmål. I Norge har vi inngått avtale med fire hotellkjeder som tilbyr oss rabatterte priser på standard hotellrom. I utlandet er det ikke inngått slike avtaler. Her kan alle hoteller, pensjonater eller lignende, som ligger inne i den internasjonale søkemotoren Amadeus, bookes via Berg-Hansen. Når det gjelder hotellet Veiden har funnet i Plzen oppfordrer jeg ham til å sende navnet på hotellet til meg, så skal jeg sjekke med reisebyrået om det er en grunn til at det ikke ligger inne i Amadeus, og hvis ikke kan vi be dem kontakte Amadeus for å få lagt dette til.

Veiden mener avtalen er misbruk av statlige midler. Vel, HiOAs nåværende avtale med Berg-Hansen løper frem til 2018. Vi kommer sannsynligvis ikke vil reforhandle denne avtalen. Årsaken til det er ikke at vi mener avtalen er dårlig, men rett og slett fordi Statens Innkjøpssenter jobber med med å få på plass en reisebyråavtale for alle statlige ansatte. Forutsatt at de lykkes med det, vil alle vi som reiser på statens regning være forpliktet til å bruke denne avtalen.

Jeg skjønner at ikke alt som skjer på HiOA framstår som åpenbart lurt. Og jeg mener flere av oss kan gjøre ting bedre på mange områder. Jeg tror ikke nødvendigvis reisebyråavtalen er det beste eksemplet. Riktig brukt er dette en avtale HiOA kan spare ressurser på. Dette er et eksempel på en brukervennlig løsning, svært lik de løsningene de fleste av oss bruker når vi skal bestille fly og hotell privat. Løsningen finnes både på web og som en app. Denne avtalen gir oss i tillegg mulighet til å holde rede på om noen av våre ansatte er i nærheten av en eventuell uønsket hendelse. Det er viktig fordi hver og en av oss som jobber her er verdifull.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!