dette skal han kjempe for

— På tide at regjeringen følger opp

Lars Strande Syrrist er Pedagogstudentenes nye leder. Sammen med den nye nestlederen Sonja Tan Nguyen skal han blant annet kjempe for bedre finansiering av lærerutdanningene.

Lars Strande Syrrist skal styre Pedagogstudentene det neste året.
Lars Strande Syrrist skal styre Pedagogstudentene det neste året.
Publisert

— Den viktigste oppgaven min som leder blir å fortsette organisasjonens arbeid for lærerstudentenes rettigheter og profesjonsfaglige interesser. Dette blir viktigere enn noen gang i tiden fremover, etter flere år med pandemi og digital undervisning.

Det sier Lars Strande Syrrist, den nye lederen i Pedagogstudentene, til Khrono.

Også ny nestleder

I mai ble det klart at han sammen med Sonja Tan Nguyen skal styre organisasjonen det kommende året.

Syrrist leverte sin masteroppgave i vår, mens Nguyen fortsatt er lærerstudent ved Høgskolen i Innlandet, studiested Hamar.

— Vi skal kjempe for å få gjennomslag i våre saker inn mot Regjeringen og Stortinget. Et eksempel på en av sakene vi skal kjempe for er bedre finansiering av lærerutdanningene, sier Syrrist.

Mange viktige saker

Pedagogstudentene er en organisasjon for de som studerer for å bli lærer eller annet pedagogisk personell i barnehage eller skole. De har 20.000 medlemmer over hele landet, og har lokallag ved mange utdanningsinstitusjoner.

— Vi har mange viktige saker vi kjemper for, men om jeg skal peke ut en for året som kommer vil nok det være nettopp økt finansiering til lærerutdanningene, sier Syrrist, og fortsetter:

— Dette har alt for lenge blitt nedprioritert, selv om både forrige og nåværende regjering snakket og snakker om hvor viktig det er med kompetente lærere for barna i skole og barnehage.

Psykisk helse

Under Pedagogstudentenes landsmøte før sommeren ble det vedtatt flere andre satsningsområder for den kommende perioden, blant annet å sette i gang en piloteringsordning av barnehagelærerutdanning på masternivå.

Pedagogstudentene skal også jobbe for profesjonsnære lærerutdanninger og utdannere med relevant arbeidserfaring fra fagfeltet.

— Det er på tide at regjeringen følger opp med pengene som trengs. Et av lærerutdanningenes dyreste komponenter er praksisen, og med nåværende finansieringsordning blir ikke praksisen finansiert.

— Vi skal også blant annet jobbe for bedre trivsel, psykisk helse for lærerstudentene, samt en lærerutdanning med plass til alle, som motarbeider alle former for diskriminering, avslutter Syrrist.

Powered by Labrador CMS