design

Omstridt design vant nok en pris

Designbyrået Anti vant stort på årets Red Dot Awards.

Logoen til Forskningsrådet i gult og blått.
Dette er logoen som Forskningsrådet har fått laget av designbyrået ANTI.

Det stormet rundt Forskningsrådet da de lanserte sin nye visuelle profil for et års tid siden. 

Forskningsrådet mente det ville spare dem rundt 3 millioner i året. Selve opppusningsprosjektet kostet 6,2 millioner kroner, noe mange i kommentarfeltene mente var mye penger i en tid med stramme budsjetter og innsparinger.

Profilen Forskningsrådet hadde fra før, stammet fra 1993. De hadde gjennom en rekke oppdrag og bestillinger endt opp med 38 ulike profiler, noe som er ressurskrevende å vedlikeholde. 

Nå har designbyrået Anti vunnet pris for arbeidet med Forskningsrådets profil. På Red Dot Awards vant byrået Grand Prix og Best of Best. Kreativt forum omtaler saken, og kaller Red Dot verdens «kanskje mest prestisjetunge designkonkurranse». 

Karriere-høydepunkt

— Å vinne Grand Prix i Red Dot er absolutt en av mine høydepunkter så langt i karrieren! Når vi valgte Anti til vår byråpartner så var det en stor strategisk utfordring vi stod ovenfor. Vi skulle samle 38 identiteter til én. Måten Anti har klart å løse både det strategiske og det designmessige i nært og godt samarbeide med oss er vi svært imponert over, sier Vikki Cruz, kommunikasjonsdirektør i Forskningsrådet, til Kreativt Forum.

Dette er ikke første gang det omdiskuterte designprosjektet vinner pris. Khrono skrev tidligere i år om at Visuelt-prisen ble delt ut, noe som er den største prisutdelingen for grafisk design i Norge. Designbyrået Anti vant også der to priser. 

«Forskningsrådet har fått en ny identitet som virkelig gir dem et stort løft», heter det i juryens begrunnelse.

Powered by Labrador CMS