Automatisk begrunnelse er en fanesak for NSO og også hos studentene på Idrettshøyskolen, skriver studentleder Olav Skrudland.
Automatisk begrunnelse er en fanesak for NSO og også hos studentene på Idrettshøyskolen, skriver studentleder Olav Skrudland.

Krever pedagogisk kompetanse hos alle med undervisningsansvar

Nytt år. Studenter skal kunne forvente at å møte på forelesning resulterer i et møte med en pedagogisk kompetent foreleser, skriver leder for studentstyret på Norges idrettshøgskole, Olav Skrudland.

Publisert
Fakta

Studentledernes ønsker for 2018

Khrono har invitert landets studentledere til å komme med sine ønsker for 2018.

Les alle innleggene, etter hvert som de publiseres, her:

Studentledernes ønsker.

Studentstyret ved Norges Idrettshøgskole (NIH) har skrevet en kvalitetsmelding om studiene ved institusjonen. Her har vi blant annet inkludert et punkt om automatisk begrunnelse på eksamen. For å sikre kvalitet i studiene er det viktig at studentene får tilbakemeldinger på deres studiearbeid.

Automatisk begrunnelse på eksamen er en viktig fanesak for Norsk studentorganisasjon, og studentene ved NIH mener at institusjonen burde være tidlig ute med å implementere en slik ordning.

Pedagogiske egenskaper vil ha direkte påvirkning på studentenes sin studiekvalitet.
Olav Skrudland
Leder, studentstyret NIH

Dette kan bidra til å øke læringsutbyttet, samt sikre en tettere dialog mellom vitenskapelige ansatte og studentene. Ved å gi studentene bedre og direkte tilbakemelding på deres arbeid, vil dette føre til at studentene får en bedre forståelse for hva som kreves i studiene. Dette vil også være et tiltak som kan føre til at studenter blir sett, og ønsker å videreutdanne seg ved institusjonen.

Det vi ønsker her er at automatisk begrunnelse blir et krav, og at institusjonen må forholde seg til dette.

I samme kvalitetsmelding har Studentstyret ved NIH skrevet om pedagogisk basiskompetanse hos vitenskapelige ansatte og stipendiater. Vi ønsker at det skal stilles samme krav til pedagogisk basiskompetanse i treårige ph.d.-utdanninger, som til andre ansatte med undervisningskrav.

Studentene mener at dette vil bidra til at stipendiatene selv føler seg komfortable med undervisningssituasjonen. I tillegg vil pedagogiske egenskaper ha direkte påvirkning på studentenes sin studiekvalitet.

Studenter skal kunne ha en forventning om at oppmøte i forelesning skal resultere i et møte med en pedagogisk kompetent foreleser, som gjennomfører et kvalitetssikret opplegg for studentene.

Dette bør være praksis nasjonalt. Det er viktig at alle som skal undervise studenter på bachelor- og masterutdanninger har pedagogisk basiskompetanse.

For å sikre et nasjonalt kvalitetsrammeverk rundt undervisning og forelesninger i UH-sektoren, er det nødvendig at alle stipendiater som har undervisningsansvar også har pedagogisk basiskompetanse.​​