Stortingsrepresentant Nina Sandberg (Ap) mener regjeringspartiene snur ting på hodet ved å si at opposisjonen forsinker innføring av mentorordning. Foto: Ketil Blom Haugstulen
Stortingsrepresentant Nina Sandberg (Ap) mener regjeringspartiene snur ting på hodet ved å si at opposisjonen forsinker innføring av mentorordning. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Ap: Mentor til alle studenter

Mentorordning. Statsråden og enkelte Høyre-representanter snur ting på hodet når de framstiller det som om opposisjonen forsinker saken ved å gå inn for en lovfesting, skriver Nina Sandberg.

Publisert

31. mai behandlet Stortinget endringer i Universitets- og høyskoleloven. Et forslag om mentorordning fra SP, SV, KrF og Arbeiderpartiet, skapte debatt. Vi ba regjeringen utrede og foreslå hvordan man kan innføre en faglig mentorordning for alle bachelorstudenter.

Det er godt dokumentert, blant annet i Studiebarometeret, at studenter i hele landet etterspør bedre oppfølging. Norsk studentorganisasjon er svært tydelige. Arbeiderpartiet vil sørge for at det blir gjort snarest mulig.

Poenget for Arbeiderpartiet er at studentene må få en tettere faglig oppfølging og bedre muligheter til å ikke bare starte på, men faktisk fullføre en universitets- og høyskoleutdanning.
Nina Sandberg
Stortingsrepresentant Arbeiderpartiet

Statsråden og enkelte Høyre-representanter snur ting på hodet når de framstiller det som om opposisjonen forsinker saken ved å gå inn for en lovfesting.

For det første: Komiteflertallet har ikke bedt om lovfesting. Vi ber om at det først må gjøres et arbeid og deretter sikres at alle studenter på grunnutdanningene våre får en faglig mentorordning. Dette er oppfølgingen av loven. For Arbeiderpartiet er det nærliggende at regjeringen bes om å ta dette i forbindelse med sin varslede gjennomgang av regelverket for universiteter og høyskoler. En helhetlig gjennomgang bør omfatte ett av de viktigste tiltakene Stortinget har vedtatt om studiekvalitet og studentoppfølging.

For det andre: Det er regjeringen som har forsinket mentorordningen. Arbeiderpartiet foreslo utprøving av mentorer i statsbudsjettet for 2016, men fikk ikke gehør hos regjeringen. For ett år siden ba Stortinget regjeringen utrede en mentorordning. Det har også har latt vente på seg, derfor gjentok komiteflertallet anmodningen nå.

For det tredje: Under debatten, etter at de skjønte at de fikk flertallet mot seg, la regjeringspartiene på bordet et løst forslag: «Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i statsbudsjettet for 2019 med en redegjørelse om oppfølgingen av utredningen av mentorordning i høyere utdanning, samt gi en beskrivelse av hvordan det trinnvis kan innføres en mentorordning for bachelorstudenter og studenter i andre deler av studieløpet.»

Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og KrF foreslo i denne saken at: «Stortinget ber regjeringen som del av den helhetlige gjennomgangen av regelverket for universiteter og høyskoler, utrede og foreslå hvordan man trinnvis kan innføre en faglig mentorordning for alle studenter på bachelornivå i høyere utdanning.»

De fleste ser at det er forskjell på å komme med en «redegjørelse» og en «beskrivelse», kontra det å først utrede og så faktisk foreslå hvordan man kan innføre en mentorordning for alle studenter på grunnutdanningene i høyere utdanning.

For det fjerde: Arbeiderpartiet synes det er bra dersom regjeringen fremmer et forslag i høst om hvordan en mentorordning kan innføres. Ingenting er bedre. Vi er allerede ett år på etterskudd uten at partiene, sektoren eller studentene har sett verken utredning eller forslag fra regjeringen.

For det femte: Vi undres oss over at statsråden, samme dag som lovendringene skulle vedtas, advarte mot utredning av mentorordning, fordi det angivelig er å vise universiteter og høgskoler lite tillit. Dette handler ikke om å ha tillit til at lærestedene vil innføre en mentorordning, det handler om å sette dem i stand til å gjøre det. Lærestedene har ulike forutsetninger og ressurser. Selvsagt er det fritt fram for lærestedene å følge opp studentene med faglige mentorer allerede nå. Det er ikke poenget. Poenget er at vi ønsker at dette skal komme alle studenter til gode. Det blir for lettvint å skyve ansvaret nedover på institusjonene dersom man vil at alle landets studenter skal dra nytte av bedre oppfølging. Det er også Stortingets ansvar å følge opp regjeringen. Det gjorde vi også om mentorordning for studentene, og det vil vi gjøre i andre saker.

Vi har nylig sett statsråden snu i saken om studentombud. Her er det en klar parallell til spørsmålet om mentorordning. Stortingsflertallet er opptatt av at politisk ledelse tar ansvaret nasjonalt for et godt tilbud til studentene over hele landet.

Når regjeringspartiene i siste sekund lanserer eget forslag om innføring av mentorordning, stiller det statsrådens uttalelser om «lite tillit» i et merkelig lys. Det kan vi leve med. Poenget for Arbeiderpartiet er at studentene må få en tettere faglig oppfølging og bedre muligheter til å ikke bare starte på, men faktisk fullføre en universitets- og høyskoleutdanning.​