Målet med forskriften er å gjøre studentene mer klare arbeidslivet, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad. Foto: Siri Øverland Eriksen
Målet med forskriften er å gjøre studentene mer klare arbeidslivet, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad. Foto: Siri Øverland Eriksen

Ny rammeplan for helse- og sosialfag

19 grunnutdanninger i helse- og sosialfag skal utvikles på bakgrunn av en ny felles forskrift publisert av departementet 5. september.

Publisert   Sist oppdatert

Kunnskapsdepartementet (KD) har i samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet fastsatt ny rammeplan for alle de 19 helse- og sosialfaglige grunnutdanningene.

Forskriften med rammeplanen ble publisert tirsdag 5. september.

— Ved å lage en overordnet rammeplan, sikrer vi blant annet at alle kandidater lærer om etiske problemstillinger, sammenhengen mellom helse og levekår, mangfold og likestilling, samt barn og unge, sier statssekretær Bjørn Haugstad, i følge en pressemelding fra departementet. 

Skal gjelde fra studieåret 2020/21

Den nye forskriften «skal, sammen med nasjonale retningslinjer for de enkelte utdanningene, definere de nasjonale rammene for helse- og sosialfagutdanningene,» står det i forskriften om dens formål og virkeområde. 

Forskriften vil kunne redusere uheldig variasjon og legge til rette for mer tverrprofesjonell
samarbeidslæring.

Gro Jamtvedt
Dekan, Fakultet for helsefag ved HiOA

«Forskriftens formål er å sikre at utdanningsinstitusjonene tilbyr praksisnære og forskningsbaserte helse- og sosialfagutdanninger med høy faglig kvalitet og relevans,» står det videre.

Dermed begynner arbeidet med å utarbeide retningslinjer for de enkelte utdanningene. Forskriften skal gjelde fra og med opptak til studieåret 2020/2021.

— Kan redusere variasjon

Dekan ved Fakultet for helsefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Gro Jamtvedt, sier hun er positiv.

— Jeg er i utgangspunktet positiv til en ny forskrift og felles innhold i alle helse- og sosialfaglige utdanninger. Det vil blant annet kunne redusere uheldig variasjon og legge til rette for mer tverrprofesjonell samarbeidslæring, som vi trenger, sier Jamtvedt (bildet under).

Hun sier de er i gang med endringer i tråd med temaene i den nye forskriften.

— Vi jobber allerede med noen av temaene på tvers i fakultet og i samarbeid med Fakultet for samfunnsvitenskap. Det skal blant annet inn i nye programplaner som vi jobber med, forteller hun. 

12 punkter

I forskriften er det listet 12 punkter for kandidaters læringsutbytte, blant dem krav til etisk bevissthet, kunnskap om inkludering, digital kompetanse og samhandling.

Statssekretær i Kunnskapsdepartmentet, Bjørn Haugstad sier målet med forskriften er å gjøre studentene bedre forberedt på det som møter dem i arbeidslivet.

— Slik legger utdanningene grunnlaget for et best mulig tilbud til dem som bruker tjenestene, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet Bjørn Haugstad i pressemeldingen.