Postdoktor og forsker Halvdan Haugsbakken håper MOOC skal kunne løse mange problemstillinger når det gjelder undervisning over nettet i fremtiden, men også her og nå. Foto: Ebba Køber (FuN)
Postdoktor og forsker Halvdan Haugsbakken håper MOOC skal kunne løse mange problemstillinger når det gjelder undervisning over nettet i fremtiden, men også her og nå. Foto: Ebba Køber (FuN)

NTNU-forsker kåret til «Årets nettpedagog 2019»

Nettpedagog. Fleksibel utdanning Norge (FuN) har gitt postdoktor ved NTNU Halvdan Haugsbakken prisen «Årets nettpedagog 2019». Prisvinneren selv trodde først at utnevnelsen var en spøk.

Publisert

Halvdan Haugsbakken jobber for tiden som postdoktor på NTNU, og er prosjektleder for NTNU MOOC (Massive Open Online Courses), som inngår som ett av tre prosjekter i NTNU DRIVE.

NTNU DRIVE er et femårig program som blant annet har som formål å utvikle og bygge opp kompetanse på nettkurs.

Trodde det var en spøk

Forrige uke ble Haugsbakken tildelt prisen «Årets nettpedagog 2019» fra Fleksibel utdanning Norge. Haugsbakken selv trodde først at hele utnevnelsen var en dårlig spøk regissert av kollegene hans ved NTNU.

Det var veldig overraskende, men selvsagt også utrolig stas å få en slik pris
Halvdan Haugsbakken
Postdoktor, NTNU

— Det hele ble jo en litt morsom greie. Kort fortalt så bunner det hele i at jeg har vært helt uvitende om at NTNU har foreslått meg som vinner av denne prisen. Så da jeg ble ringt opp i forrige uke og gratulert som vinner av «Årets nettpedagog», var jeg helt sikker på at det var en spør, forteller Haugsbakken flirende til Khrono.

Etter hvert forstod postdoktoren at det slett ikke var noen spøk, og at han faktisk hadde vunnet prisen.

— Det var veldig overraskende, men selvsagt også utrolig stas å få en slik pris, sier Haugsbakken.

30 millioner kroner

NTNU DRIVE startet i mars 2016, og har sluttdato våren 2021. Totalt har rundt 20 personer vært involvert i prosjektet, som har en økonomisk ramme på 30 millioner kroner.

— Det sier litt om at dette ikke akkurat er en liten «sak». Det er også viktig å understreke at det er flere som har vært viktige bidragsytere i arbeidet med dette prosjektet, sier Haugsbakken, og fortsetter:

— Det har vært mye prøving og feiling, men vi har hele tiden fokusert på å utvikle prosjektet videre. Målet er at MOOC skal kunne løse mange problemstillinger når det gjelder undervisning over nettet i fremtiden, men også her og nå. Vi ser at universitetene og høyskolene stadig får flere campuser, så behovet for nettundervisning er ganske akutt.

I begrunnelsen fra FuN kan man lese at Haugsbakken har utviklet en nasjonal infrastruktur for nettundervisning med teknisk-pedagogisk og multimodal støtte, med andre ord en pakkeløsning for nettkursprodusenter. Løsningen fremstår som en ferdig oppskrift, som kan tas i bruk av andre institusjoner. Du kan lese hele begrunnelsen her.