verdt en millioner kroner

NTNU fikk kvalitetspris

NTNU er tildelt Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2020. Vinnerprosjektet gir lærerstudenter mulighet til å utforske grenser, risiko og egen komfortsone, mener statsråd Henrik Asheim (H).

Prosjektperioden på Rosenborg skole i Trondheim ble avsluttet med konsert på konsertscenen Dokkhuset, der elevene framførte sangene de hadde laget.
Prosjektperioden på Rosenborg skole i Trondheim ble avsluttet med konsert på konsertscenen Dokkhuset, der elevene framførte sangene de hadde laget.
Publisert Oppdatert

— Dette var oppløftende og artig, sier prosjektleder Ola Harstad ved NTNU til Khrono.

Tiltaket «Lydrik(k) - et flerfaglig samarbeid mellom universitet og ungdomsskole» er årsaken til at Utdanningskvalitetsprisen, som Diku (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning) gir ut hvert år, i 2020 går til NTNU.

Det skriver Diku i en pressemelding. Prisen har en verdi på en million norske kroner.

Fakta

Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning

  • Utdanningskvalitetsprisen deles ut av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku). Prisen er på en million kroner.
  • Prisen belønner fremragende arbeid med utdanningskvalitet og skal stimulere institusjonene og fagmiljøene til systematisk arbeid med å videreutvikle kvaliteten på utdanningene sine.
  • Mer informasjon om prisen og tidligere vinnere finner du her.

Kilde: Diku

Asheim: — Veldig passende

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) uttaler i pressemeldingen at han mener det er ekstra passende at prisen i år går til arbeid med kvalitet i lærerutdanningene.

— Selv om juryen tok avgjørelsen før koronatiltakene trådte i kraft er det jo veldig passende at prisen i år går til arbeid med kvalitet i lærerutdanningene. Vinnerprosjektet gir lærerstudenter mulighet til å utforske grenser, risiko og egen komfortsone, noe jeg vet mange lærere i skolen har måttet gjøre de siste månedene, sier Asheim.

I Lydrik(k)-prosjektet utforsker elever og lærere i ungdomsskolen, lærerstudenter, faglærere og utøvende artister forbindelser mellom språk, musikk, digital teknologi og nyskapende læringsprosesser.

— Prosjektet bidrar til fagfornyelse og en vesentlig styrking av utdanningskvaliteten ved lærerutdanningen på NTNU, sier Diku-direktør Harald Nybølet.

Leide inn Jaa9

Det er førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning ved NTNU, Ola Harstad, som er prosjektleder for Lydrik(k).

Sammen med Sindre Dagsland og Even Igland Diesen, som er førsteamanuensiser ved det samme instituttet, har han jobbet hardt med prosjektet over tid, og innrømmer at det er stas å motta en såpass anerkjent pris som det Utdanningskvalitetsprisen er.

— Dette var oppløftende og artig. Vi satte i gang dette prosjektet fordi vi hadde lyst å gjøre noe litt moro og kjekt, men samtidig også faglig skikkelig, sammen med studentene våre og elever på ungdomsskolen, sier Harstad til Khrono.

Studentene har måttet arbeide med ganske mange fremmede teoretiske og filosofiske perspektiver

Ola Harstad, prosjektleder

Han forteller videre at ideen i første omgang dukket opp som et «overskuddsprosjekt», men at det etter hvert dukket opp muligheter til å involvere prosjektet i allerede eksisterende emner.

— Vi fikk midler fra instituttet, og disse brukte vi blant annet på å leie inn eksterne folk, som for eksempel utøvende artister. Ikke bare for å forelese, men også for å hjelpe til å diskutere med både studenter og elever, sier Harstad, og fortsetter:

— Det sier seg selv at det for en rap-interessert ungdomsskoleelev gir inntrykk å få tilbakemelding på tekstene sine av Jaa9 (Johnny Engdal Silseth, norsk kjent rapper journ. anm.).

Han understreker at selv om det er den praktiske delen av prosjektet som kanskje har fått mest oppmerksomhet, så har det også vært viktig å vektlegge den teoretiske delen av prosjektet.

— Studentene har måttet arbeide med ganske mange fremmede teoretiske og filosofiske perspektiver, sier Harstad.

Håper å inspirerer andre

Prorektor for utdanning ved NTNU, Berit Kjeldstad, sier i pressemeldingen fra Diku at det er motiverende å motta prisen.

— Jeg håper også at prisen kan inspirere andre fagmiljøer, både ved NTNU og andre utdanningsinstitusjoner, sier prorektor for utdanning ved NTNU, sier Kjeldstad.

I 2020 kom det inn 16 nominasjoner fra universitets- og høyskolesektoren over hele landet. Nominasjonene er vurdert av en jury bestående av norske, svenske og danske eksperter. Stemmene til to representanter fra Norsk studentorganisasjon har vært viktig i beslutningsprosessen.

Juryen konkluderte med at Lydrik(k) er et unikt, nyskapende og faglig begrunnet tiltak som har positive resultater og stor overføringsverdi.

Roger Säljö fra Gøteborgs universitet har ledet juryens arbeid med tildeling av Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2020.

For de som vil høre mer om prosjektet inviterer Diku til webinar tirsdag 16. juni klokken 12.