Sølv til NTNU i elbil-maraton

Publisert
Laget «DNV GL Fuel Fighter» fra NTNU endte på en god andreplass i klassen for elektriske konseptbiler og et resultat på 176 km/kWh. Til sammenligning er strømforbruket til en Nissan Leaf cirka 15 km/kWh. Foto: DNV GL Fuel Fighter

Laget «DNV GL Fuel Fighter» fra NTNU endte på en god andreplass i klassen for elektriske konseptbiler og et resultat på 176 km/kWh. Til sammenligning er strømforbruket til en Nissan Leaf cirka 15 km/kWh. Foto: DNV GL Fuel Fighter

NTNU-sølv. Ingeniørstudenter fra NTNU gjorde det bra i konkurransen for elektriske konseptbiler i London i helga.

Denne uken har noen av Europas beste ingeniørstudenter vært samlet i London for å konkurrere i energieffektivitet på veibanen. Studenter fra NTNU hadde høye ambisjoner med sin nyskapende og høyteknologiske miljøbil før start. De har jobbet med bilen i 12 måneder og kjørte til slutt inn til sølv, skriver Shell Marathon i en pressemelding.

Kjøre lengst mulig

I Shell Eco-marathon gjelder det å kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk. Jubelen sto i taket hos den norske leiren i Londons Queen Elisabeth Park da konkurransen for elektriske konseptbiler konkluderte i helga.

NTNU-studentene kjørte inn til et resultat på 176 km/kWh. Til sammenligning er strømforbruket til en Nissan Leaf cirka 15 km/kWh.

NTNU-studentene tok sølv i konkurranse med egenprodusert elbil.

NTNU-studentene tok sølv i konkurranse med egenprodusert elbil.

— Vi er kjempefornøyde med resultatet. Vi møtte som alltid på noen utfordringer, men stort sett bare småplukk som vi fikk rettet opp i underveis. Ikke bare fikk vi hele fire godkjente forsøk på banen, men vi forbedret oss markant på hvert nye forsøk, forteller Jørgen Jackwitz fra Holmestrand, som nå er nyutdannet ingeniør med Mastergrad i Kybernetikk.

Når noen av verdens beste ingeniør-studenter skal lage bil, er det ikke snakk om noe olabilløp, men avansert ingeniør-kunst og nyskaping.
Alice Bergfall
Norske Shell

Kjørebanen i London var i år 970 meter lang. Hvert løp består av 15 runder som må gjennomføres innenfor en makstid, og bilene må stoppe og starte hver gang de passerer start. Det kan også til tider være mange biler på banen samtidig. Dette krever sitt av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreteknikk. Alle lag får muligheten til å fullføre fire forsøk på banen, og det er det beste resultatet som blir gjeldene

Håvard Vestad fra Stavanger er ferdigutdannet maskiningeniør, og som Jørgen er han med i Shell Eco-marathon for andre året

— Å komme nummer to bare 6.7 prosent unna vinnerlaget er vi veldig stolte av, forteller Håvard.Laget DNV GL Fuel Fighter fra NTNU består av 30 studenter innenfor forskjellige fagfelt; mekanisk, elektro, design og markedsføring. I tillegg fokuserer de på forskning og utvikling. Eirik Evjan Furuholmen fra Oslo har ledet lagets R&D-gruppe, og skal være prosjektleder for neste års bil.

Fransk seier med nordmenn i spissen

NTNU ble kun slått av konkurrenten «Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire» fra det franske universitetet INSA Toulouse. Simen Sandtorv Hansen fra Bergen og Torkel Genet fra Sandnes representerte Toulouse-laget for andre året, og i år som i fjor fikk de ikke bare førsteplass i sin klasse, men tok også verdensrekord for elektriske konseptbiler i Shell Eco-marathon da de gjennomførte på 188 km/kWh.

Med toppresultat i sin klasse kvalifiserte det franske laget seg til Drivers’ World Championship Europa.

— Utrolig artig å være flue på veggen når studentene etter tolv måneder med hardt arbeid får demonstrere teknologien sin i beintøff konkurranse mot andre lag. Når noen av verdens beste ingeniørstudenter skal lage bil, er det ikke snakk om noe olabilløp, men avansert ingeniørkunst og nyskaping. For å løse fremtidens energiutfordringer behøver vi nettopp unge, dyktige og engasjerte realfagsfolk som dette, avslutter Alice Bergfall, Norske Shells representant i London.​