Nord universitet
Nesna-rapport: Vil satse på internasjonalt opptak og undervisning på engelsk
Prosjektgruppen for «Utviklingsprosjekt Nesna» foreslår en rekke nye studier, infrastrukturtiltak og ny organisering av studiestedet på Nesna.
Onsdag la prosjektleder Jan-Oddvar Sørnes fram rapporten etter arbeidet med «Utviklingsprosjekt Nesna» ved Nord universitet.
— Det mest nytenkende vi foreslår er et masterprogram kalt «Master of Rural Management». Det overordnede fokuset i dette programmet er at vi satser på internasjonalt opptak og engelskspråklig undervisning. Utgangspunktet er det rurale, og vi tror det har høy aktualitet utover Norges grenser, uttaler Sørnes i en pressemelding.
14. juni møtes styret ved Nord universitet til styremøte i Levanger. Da skal Hanne Solheim Hansen legge fram rapporten og sin innstilling til styret.
— Mange spennende anbefalinger
Rapporten inneholder en rekke forslag til nye studier, markedsføring av studiene, viktige infrastrukturtiltak på Nesna og forslag til organisering av studiestedet.
— Vi mener selv at vi kommer med mange spennende anbefalinger. Om det er mulig å gjennomføre dette, blir opp til styret ved Nord universitet og fakultetene avgjøre, sier Jan-Oddvar Sørnes.
Han legger ikke skjul på at det er vanskelig å skulle foreslå studier som gir mange nye heltidsstudenter til studiested Nesna i en tid hvor søkertallene går ned. Han forteller at de derfor foreslår en rekke nett- og samlingsbaserte studier.
— Det vil være krevende for Nord universitet, studiestedet og samarbeidspartnerne, men vi tror det er mulig. Vi foreslår å markedsføre Nesna både nasjonalt og internasjonalt som nært og bærekraftig, sier Sørnes.
Rektor Hanne Solheim Hansen uttaler at hun er glad for at prosjektgruppen er i mål med rapporten.
— Hele ideen med utviklingsprosjektet var at det skulle være frikoblet fra Nord universitet og at vi skulle få nye, friske ideer fra mange ressurspersoner både i og utenfor regionen. I rapporten får vi gode eksempler på at det er mange både i regionen og i Nordland som vil bidra til at vi sammen kan skape et godt studiested på Nesna, sier rektoren.
Samarbeid med fagskole
Jan-Oddvar Sørnes understreker viktigheten av samarbeid for at man skal lykkes på Nesna, og nevner samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner, med lokale og regionale myndigheter, med næringslivet og med andre studiesteder i Nord universitet som viktige momenter.
Når det gjelder konkrete studietilbud på Nesna, anbefaler prosjektledelsen årsstudium i havbruk og innen skolefritidspedagogikk, i tillegg til flere frittstående årsstudier innenfor trening, friluftsliv og reiseliv. Videre foreslås det bachelor innenfor havbruk og bachelor i vernepleie.
Av de mer spenstige ideene som lanseres i utviklingsprosjektets rapport, er en egen sommerskole med internasjonale mikrokurs.
— Vi har også viet en god del plass i våre anbefalinger til å se på samarbeid mellom Nord universitet og andre aktører. Særlig mener vi det er grunn til å jobbe videre med et tettere samarbeid med Nordland fagskole, sier Sørnes.