Nyvalgt rektor ved Universitetet i Agder, Sunniva Whittaker, ønsker seg en vanlig student som mentor når hun overtar rektorjobben 1. august. Foto: Jan Arve Olsen, UiA

Brev fra en påtroppende rektor ved Universitetet i Agder

Mentorordning. Alle innspill fra studenter om hva vi kan gjøre for å gjøre studenttilværelsen mer meningsfull er svært velkomne, skriver påtroppende rektor Sunniva Whittaker .

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Studentrepresentantene Kristian Bjebøle Bakken og Jacob Haugmoen Handegard i studentorganisasjonen ved Universitetet i Agder (STA) utfordret meg i Khrono til å tilrettelegge for mentorer for alle studentene ved universitetet i min rektorperiode. Noe av bakgrunnen for dette er at jeg som rektor ønsker meg en studentmentor.

At studentene ønsker å etablere relasjoner på tvers av studentkull og å kunne lære av studenter med mer erfaring synes jeg er veldig bra.

Sunniva Whittaker

Dette er viktig for meg fordi jeg har et oppriktig ønske om at studentene skal oppleve sin studietilværelse som meningsfull på alle plan. Å ha jevnlig kontakt med, og å få innspill fra en helt vanlig student vil være en viktig inspirasjonskilde som kommer i tillegg til den kontakten jeg har med lederne i studentorganisasjonen, linjeforeningene og studentrepresentantene i diverse styrer. Mine egne erfaringer som student på 80-tallet ikke har den helt store overføringsverdien. Denne form for «omvendt mentoring» er utbredt i næringslivet, og har etter min mening en naturlig plass på en høyere utdanningsinstitusjon hvor det å forstå studentene er et viktig kriterium for kvalitetsutvikling.

Derfor er alle innspill fra studenter om hva vi kan gjøre for å gjøre studenttilværelsen mer meningsfull svært velkomne. At studentene ønsker å etablere relasjoner på tvers av studentkull og å kunne lære av studenter med mer erfaring synes jeg er veldig bra! Det må sies at det allerede er mye bra på gang på UiA. På Fakultet for teknologi og realfag på UiA ble det i fjor startet opp et program for førsteårsstudenter, kalt FYSE (first year student environment). Her blir førsteårsstudentene fulgt opp av mentorer som er rekruttert blant viderekomne studenter. Mentorene blir kurset i å veilede og å gi tilbakemeldinger på studentenes læringsstrategier, og bidrar til at studentene oppnår kompetanse på egen læring. Dette opplegget skal nå prøves ut på Fakultet for humaniora og pedagogikk som jeg er dekan for. En prosjektleder er allerede ansatt, og mentorer skal rekrutteres i løpet av våren for å jobbe med studenter på fire av våre studieprogram fra høsten av. Mitt håp er at vi skal klare å rulle ut FYSE-programmet på hele UiA.

Jeg vil også anta at mange studenter ønsker en mer langvarig relasjon til noen som kan gi mer generelle råd utover det som er relatert til studieprogrammet man befinner seg på: er det lurt å engasjere seg i studentpolitikken, hvordan kan jeg skaffe meg en relevant sommerjobb, hvordan kan jeg skille meg ut på arbeidsmarkedet osv. Her tenker jeg at rekruttering av mentorer blant våre alumni kan være en god vei å gå. Jeg tror mange vil oppleve det som verdifullt å kunne bidra med råd til studenter som har valgt samme studieløp som dem selv. Det vil nok ta litt lengre tid å få dette gjennomført i stor skala, men dette er noe jeg ser frem til å diskutere med min fremtidige studentmentor.

Kjære Kristian og Jacob. Jeg håper jeg skal klare å innfri forventningene deres, og ser frem til et konstruktivt og kreativt samarbeid med studentorganisasjonen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS