universiteter og høgskoler
Lanserte ny strategi for digital omstilling
Vektlegger at studentene skal bli bedre forberedt på et digitalisert arbeidsliv.

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Khrono (Ås): Fredag var det tid for å lansere ny digital strategi for universiteter og høgskoler, og forsknings- og høgere utdanningsminister Henrik Asheim hadde valgt seg det splitter nye læringssenteret i veterinærbygget på NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) som arena.
- Se også: Les hele strategien her
Fokuserer på studentenes digitale kompetanse
— Vi må på den ene siden utruste morgendagens studenter med den kompetansen de trenger, men også tilby påfyll til dem som allerede står i jobb, sier Asheim (H).
Han legger også til:
— Under koronakrisen har både ansatte og studenter blitt kastet inn i en digital hverdag. Nå må universitetene og høgskolene bygge videre på det som fungerte godt. Digital undervisning handler om mer enn å flytte den tradisjonelle forelesningen over på nett. Det handler om å gjøre undervisningen mer aktiv og gjøre utdanning mer tilgjengelig, sier Asheim.
Vektlegger digitale tilbud for distriktene
Departementet legger vekt på at et hovedmål med den nye strategien er at universiteter og høgskoler i enda større grad skal bidra med den kompetansen som folk, bedrifter og det offentlige trenger for å lykkes med den digitale omstillingen. De skal også utvikle ny kunnskap om hvordan digitaliseringen påvirker samfunn og enkeltmennesker.
Kunnskapsdepartementet trekker videre frem at universiteter og høgskoler må ha studietilbud som kan gi relevant digital kompetanse for de fleste yrker.
— Vi må både utdanne IKT-spesialister på grunnlag av hvilke studier studentene etterspør og arbeidslivets behov, samtidig som vi sørger for at digital kompetanse ikke bare er forbeholdt digitale yrker, sier Asheim.
Asheim understreker også at regjeringen ønsker at det legges bedre til rette for nettbaserte tilbud.
— Vi har store ambisjoner om å gjøre utdanning tilgjengelig for flere uavhengig av hvor de bor eller hvilken livssituasjon de er i. Det arbeidet er allerede godt i gang både gjennom penger vi har gitt, og tilbud som har kommet på plass. Men vi skal videre og blant annet legge bedre til rette for nettbaserte tilbud, sier Asheim.

Nyeste artikler
Lover nytt selvstendig Horisont Europa — men for tidlig å juble
May-Britt Moser misbrukt i avansert KI-svindel
Den solidariske stemmen vi trenger i UiOs universitetsstyre
Her demonstrerer høgskolen mot drepte barn på Gaza
Hvorfor krever opptaket at vi skal rangere skolebarn?
Mest lest
Curt Rice slår alarm om Fulbright: — Programmet kan bryte sammen
Rita (25) vurderte å droppe ut. Det ville hun tapt mye penger på
Veilederen leste artikkelen for dårlig. Ble felt for vitenskapelig uredelighet
Skjerpet sikkerheten etter at mann stalket ansatte og opptrådte truende
Oppdragsgiverne forkastet rapport. Forskerne mener forskningsfriheten er brutt