universiteter og høgskoler
Lanserte ny strategi for digital omstilling
Vektlegger at studentene skal bli bedre forberedt på et digitalisert arbeidsliv.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Khrono (Ås): Fredag var det tid for å lansere ny digital strategi for universiteter og høgskoler, og forsknings- og høgere utdanningsminister Henrik Asheim hadde valgt seg det splitter nye læringssenteret i veterinærbygget på NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) som arena.
- Se også: Les hele strategien her
Fokuserer på studentenes digitale kompetanse
— Vi må på den ene siden utruste morgendagens studenter med den kompetansen de trenger, men også tilby påfyll til dem som allerede står i jobb, sier Asheim (H).
Han legger også til:
— Under koronakrisen har både ansatte og studenter blitt kastet inn i en digital hverdag. Nå må universitetene og høgskolene bygge videre på det som fungerte godt. Digital undervisning handler om mer enn å flytte den tradisjonelle forelesningen over på nett. Det handler om å gjøre undervisningen mer aktiv og gjøre utdanning mer tilgjengelig, sier Asheim.
Vektlegger digitale tilbud for distriktene
Departementet legger vekt på at et hovedmål med den nye strategien er at universiteter og høgskoler i enda større grad skal bidra med den kompetansen som folk, bedrifter og det offentlige trenger for å lykkes med den digitale omstillingen. De skal også utvikle ny kunnskap om hvordan digitaliseringen påvirker samfunn og enkeltmennesker.
Kunnskapsdepartementet trekker videre frem at universiteter og høgskoler må ha studietilbud som kan gi relevant digital kompetanse for de fleste yrker.
— Vi må både utdanne IKT-spesialister på grunnlag av hvilke studier studentene etterspør og arbeidslivets behov, samtidig som vi sørger for at digital kompetanse ikke bare er forbeholdt digitale yrker, sier Asheim.
Asheim understreker også at regjeringen ønsker at det legges bedre til rette for nettbaserte tilbud.
— Vi har store ambisjoner om å gjøre utdanning tilgjengelig for flere uavhengig av hvor de bor eller hvilken livssituasjon de er i. Det arbeidet er allerede godt i gang både gjennom penger vi har gitt, og tilbud som har kommet på plass. Men vi skal videre og blant annet legge bedre til rette for nettbaserte tilbud, sier Asheim.
Nyeste artikler
Her er forskaren sine råd til korleis bruka ChatGPT
Sjusk og fusk i norske fagmiljøer
Tilsyn avdekket sviktende arkivføring
Rapport: Det har blitt meir krevjande å samarbeide med forskarar frå andre land
Sverige går motsatt vei av Norge: Vil heve kravene til lærerutdanningen
Mest lest
Student døde under fjelltur i regi av Nord universitet
Mange tomme studieplasser etter nye signaler om masterkrav
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU