Har digital tro på ny lærerutdanning

Lærerutdanningen høster digital ris i ny rapport. Sju år etter Kunnskapsløftet er det en lang vei å gå for toppkarakterer i digital opplæring.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I begynnelsen av mai la NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) fram en rapport om den digitale opplæring og kompetansen i lærerutdanningen. Generelt er situasjonen for dårlig slår rapporten fast. Høgskolen i Oslo og Akershus har et foregangsmiljø.

— Er departementet skuffet over at lærerutdanningen ikke er bedre oppdatert på ikt-området?

— Det har vært for mye fokus på det tekniske i denne sammenhengen. Vi har god dekning med PCer i norsk skole, men for mange av skolene har ikke vært flinke nok til å lære seg å bruke dette verktøyet, svarer statssekretær Ragnhild Setsaas i Kunnskapsdepartementet.

Samtidig legger hun til at man må huske på IKT i de fleste sammenhengene først og fremst er et verktøy.

— Den nye Abelprisvinneren fortalte meg nettopp at han ikke bruker noe annet enn tavle og papir. Det er innholdet i undervisningen som er viktig, forteller Setsaas.

Ny lærerutdanning underveis

Setsaas har stor tro på at den nye lærerutdanningen, der de første kandidatene er ferdig neste vår vil være et løft.

— Digital kompetanse er en av de viktige satsingene i den nye lærerutdanninga.

Setsaas trekker fram Senter for IKT i opplæringen som skal brukes i arbeidet med digital kompetanse i lærerutdanningene.

— Lærerutdanningene må bruke rapporten i et systematisk arbeid for å høyne nivået på feltet. Vi har dialog med Senter for IKT i utdanningen om hvordan de kan fortsette å jobbe opp mot lærerutdanningene.

— Hvilke krav blir stilt til høgskolene?

— Rapporten viser at noen lærerutdanninger er kommet godt i gang med å utdanne fremtidens lærere i profesjonsfaglig digital kompetanse, svarer Setsaas.

— Lærerutdanningene er gjennom forskrift pålagt å forberede studentene på opplæring av elever i digitale ferdigheter. Vi må også kunne forvente at bruk av digitale verktøy i undervisning i skolen inngår i utdanningen, fortsetter hun.

Ikke støtte seg på ildsjeler

Setsaas påpeker at lærerutdanningene kan ikke støtte seg på ildsjeler, og at man trenger sterkere forankring i ledelsen og mer gjennom­arbeidede undervisnings­opplegg.

— Vi følger opp den nye lærerutdanninga underveis, gjennom en følgeevaluering. En av de tingene vi har lært, er at studentene også hemmes av for dårlig utstyr og liten erfaring i praksisskolene når de vil prøve ut IKT i opplæringen, sier Setsaas.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS