Statssekretær Bjørn Haugstad (t.v.) og statsråd Torbjørn Røe Isaksen deltok i dag på en større konferanse om framtidens lærerutdanning. Samtidig kom pressemeldingen om fordeling av rekrutteringsstillinger til de samme utdanningene.

De største får flest stillinger til den nye lærerutdanningen

Departementet har fordelt rekrutteringsstillingene til lærerutdanningene. De største får mest.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har fordelt 51 rekrutteringsstillinger til universitetene og høyskolene. Målet er å styrke fagmiljøene som jobber med å utvikle femårige lærerutdanninger.

Les også: Usikkerhet om hvor streng Isaksen blir på lærermaster

Ifølge en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet er det de største lærerutdanningene som har fått flest stillinger: Høgskolen i Oslo og Akershus, Høgskolen i Sørøst-Norge og NTNU, med seks hver, to midlertidige og fire faste stillinger. 

I andre enden finner man Høgskulen i Volda og Høgskolen Stord/Haugesund med to midlertidige stillinger hver og Den samiske høgskolen med en midlertidig stilling.

— Vi ser jo at vi får minst og gjør jo våre tanker om hvorfor det er slik. Det er bare tre institusjoner som ikke får noen varige stipendiatstillinger. Fra før har vi  i Volda 16 stipendiatstillinger og i alt 25-30 tilsette som arbeider med phd-prosjekt av i alt ca 200 faglige stillinger, sier rektor Johann Roppen (bildet over) ved Høgskulen i Volda i en kommentar.

Volda er en av de høgskolene som nå blir presset aller mest til fusjon for å «berge» lærerutdanningen sin, men som ennå ikke har funnet noen fusjonspartner. Det er sterke krefter ved høgskolen, inkludert rektoren selv, som ønsker å fortsette alene som utdanning.

Mye til Vestlandet  

Hvis det blir noe av fusjonen mellom høgskoler på Vestlandet, Høgskolen i Bergen, Stord/Haugesund og Sogn og Fjordane vil disse tre tilsammen få 10 stillinger - 6 midlertidige og fire faste. 

Vi ser jo at vi får minst og gjør jo våre tanker om hvorfor det er slik.

Johann Roppen

Grunnskolelærerutdanningen legges om til en femårig praksisnær masterutdanning fra 2017, og universitetene og høyskolene jobber nå med å utvikle det nye løpet.

— De nye praksisnære masterutdanningene skal styrke lærernes kompetanse og deres evne til å bruke forskningsbasert kunnskap i utvikling av skolen. Det fordrer også økt kompetanse hos dem som utdanner lærerne. Disse stillingene skal styrke fagmiljøene ved universitetene og høyskolene, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

— Vi vet at institusjonene har tatt ansvar og tenkt langsiktig i å styrke fagmiljøene, og vi forventer at de fortsetter med det. Institusjonene må fortsatt vurdere hvordan de kan bruke stillinger de har fra før for å sørge for en solid lærerutdanning, sier kunnskapsministeren.

Styrker HiOA

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er blant de tre institusjonene som får flest stillinger.

Dekan Knut Patrick Haneviks umiddelbare reaksjon er at dette er bra.

— Ja, jeg er fornøyd. Nå gjelder det å få stillingene plassert på riktig institutt med riktige oppgaver, sier han.

Stortingsrepresentant Kristin Vinje (H) er også fornøyd.

— Det er veldig bra at vi kan styrke HiOA med seks stillinger. Det er viktig å støtte de som jobber langsiktig med å bygge opp fagmiljøene på lærerutdanningene, slik HiOA gjør. Her jobbes det iherdig og langsiktig, og det er bra, sier Vinje.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS