Alle må oppfylle de nye forskriftene for femårig lærerutdanning innen utgangen av 2018. Det blir tilsyn våren 2019 hos alle, også de som får godkjenne nye masterprogram selv, sa statsråd Isaksen på tirsdagens konferanse om ny lærerutdanning. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Alle må oppfylle de nye forskriftene for femårig lærerutdanning innen utgangen av 2018. Det blir tilsyn våren 2019 hos alle, også de som får godkjenne nye masterprogram selv, sa statsråd Isaksen på tirsdagens konferanse om ny lærerutdanning. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Isaksen erkjenner hardt tidspress for lærerutdannere

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen erkjenner at han har satt et hardt tidspress på landets lærerutdannere.

Publisert   Sist oppdatert

Tirsdag 16. februar sitter landets lærerutdannere samlet på Gardermoen for å få mer og bedre innsikt i hvilke krav de skal oppfylle for å kunne fortsette med å utdanne lærere, også når det blir femårig lærermaster.

Toppledelsen i Kunnskapsdepartementet og NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning) er på plass.

Det er rammene og prosessen som skal ligge til grunn for etablering av den nye femårige lærerutdanningen, lærermaster, som står på dagsorden.

Les også:

Dette skal ikke være en overflatisk glansvask av gamle planer, men en reell fornyelse i tråd med det nye planverket, og med kvalitet og høyere læringstrykk som ledestjerner.

Torbjørn Røe Isaksen
Kunnskapsminister (H)

Tidspress for utdanningen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen startet med en liten beklagelse:

— Jeg erkjenner at jeg har satt dere under et visst press. Det er klart det er krevende å ha såpass kort tid til å utvikle en helt ny utdanning og få den gjennom akkrediteringsprosessen. I en perfekt verden ville dere fått lenger tid. I Storbritannia, for eksempel, velger de sine politikere for fem år av gangen, og det funker jo helt fint…

Deretter trakk Isaksen fram at det å skape en skole der elevene lærer mer, er et av regjeringens viktigste prosjekter.

— Å legge om lærerutdanningen til et femårig masterløp er det viktigste tiltaket, sier Isaksen.

Han trekker fram at det er for mange barn som går ut av grunnskolen uten å kunne lese, skrive og regne godt nok. Over 40 prosent av elevene fikk karakteren 1 eller 2 på matematikkeksamen i 10. klasse i fjor vår. Fra de nasjonale prøvene i 8. klasse vet vi at én av fire jenter og én av tre gutter er på de to laveste nivåene i lesing.

— Nøkkelen til å snu denne utviklingen er læreren, poengterer Isaksen, og legger til:

— Så når dere nå jobber med å utvikle et femårig løp, er ikke det bare et viktig strategisk arbeid for den enkelte institusjon. Det er viktig for nasjonen. Skal vi klare å gjennomføre den omstillingen Norge står midt oppe i, er vi helt avhengige av at ungdommene har med seg de grunnleggende ferdighetene når de går ut av grunnskolen.

Ikke en glansvask

Isaksen sa at han har et klart ønske om at flest mulig klarer å fylle de nye kravene som blir stilt til landets lærerutdannere.

— Fagfolkene ved lærerutdanningene må motiveres til innsats. Gis ressurser til å gjøre jobben. Dette skal ikke være en overflatisk glansvask av gamle planer, men en reell fornyelse i tråd med det nye planverket, og med kvalitet og høyere læringstrykk som ledestjerner, understreket Isaksen.

Han poengterte at man har lagt opp til en tøff, men overkommelig prosess.

— Vi skal backe dere så godt vi kan. Det er for eksempel derfor vi har gitt dere 50 rekrutteringsstillinger i årets budsjett. De er nettopp fordelt med det mål for øyet å bidra til å utvikle masteren på de forskjellige institusjonene.

Isaksen avsluttet med å framheve seks sentrale punkter for lærerutdannerne.

Les også: Seks punkter for lærerutdannere 

— Jeg ønsker å ha en tett dialog med dere gjennom akkrediteringsprosessen. Den nasjonale retningslinjekonferansen har jeg allerede plottet inn i kalenderen min. Og vi kommer til å invitere alle lærerutdanninger til et fagpolitisk seminar nærmere sommeren. Det kommer til å bli flere møtepunkter også, understreker Isaksen overfor en lydhør forsamling på Gardermoen.