kvalitet i utdanning

Kvalitetspris i million­klassen til Høyskolen Kristiania

Høyskolen Kristiania får utdanningskvalitetsprisen for sitt arbeid med prosjektet Læring i vurdering. Prisen er på en million kroner.

Proisvinnere: Prosjektets arbeidsgruppe, Høyskolen Kristiania Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle- Hoff er svært stolte over prisen Høyskolen Kristiania er tildelt. med Sveinung Skule.
Prosjektets arbeidsgruppe, Høyskolen Kristiania Annette Sørensen, Hilde Skjerve, Lars Erik Braaum, Aase Sætrang, Benedicte R. Blom, Emil Trygve Hasle- Hoff er svært stolte over prisen Høyskolen Kristiania er tildelt, med Sveinung Skule, helt til høyre.
Publisert Sist oppdatert

— Vi er så stolte av at det omfattende arbeidet vi har gjort med utvikling av vurdering blir sett og satt pris på, sier Benedicte Røer Blom i en pressemelding. 

FAKTA

Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning

Utdanningskvalitetsprisen blir delt ut hvert år av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Prisen er på en million kroner.

Prisen belønner fremragende arbeid med utdanningskvalitet og skal stimulere institusjoner og fagmiljø til systematisk arbeid med å videreutvikle kvaliteten i utdanningene sine.

Nominasjonen er vurdert av en jury som består av norske og svenske ekstperter og to representater fra Norsk studentorganisasjon.

Tidligere vinnere

Kilde: HKdir

Blom er leder for Avdeling for pedagogisk utvikling ved Høyskolen Kristiania, og er medlem av arbeidsgruppen som har ledet arbeidet med prosjektet Læring i vurdering.

Prosjektet ved Høyskolen Kristiania er tildelt Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2024 av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir).

I prosjektet har de innført arbeidsrelevante og autentiske vurderingsformer, ofte med bruk av digital teknologi, heter det i juryens begrunnelse. Prosjektet Læring i vurdering skal fremme samarbeid mellom studenter og undervisere, og skal bedre læring og studiekvalitet.

— Gjør studentene bedre rustet

— I undervisning stiller studentene ofte spørsmålet: «Kommer dette på eksamen?» eller «Må jeg lese all pensumlitteratur til eksamen?». Undervisere på vårt institutt for trening og helse opplevde at studentene arbeidet bevisst frem mot de avsluttende eksamenene. Selv om underviserne tilrettelegger for ulike læringsaktiviteter med mål om å utvikle kompetanse som fremtidens arbeidstakere trenger, nedprioriterer studentene disse læringsaktivitetene dersom emnet avsluttes med en skriftlig «skoleeksamen», forteller Blom.

— Dette ønsket underviserne og avdeling for pedagogisk utvikling å gjøre noe med. Vi ville teste ut ulike eksamensformer og hvordan de påvirket læringsutbyttet, som samspiller bedre med læringsmetodene det legges opp til, slik at studentene blir bedre rustet for det arbeidslivet de skal ut i, sier hun.

Bilde av Benedicte Røer Blom
Prosjektleder Benedicte Røer Blom.

— Kritisk behov i sektoren

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel offentliggjorde årets prisvinner under Konferanse for høyere utdanning i Oslo torsdag 26. september.

— Gratulerer så mye til Høyskolen Kristiania med vel fortjent pris. I dette prosjektet adresserer de et aktuelt og kritisk behov i høyere utdanning. Vurdering er noe av det viktigste sektoren jobber med i dag, sier statsråden ifølge pressemeldingen fra HKdir.

— Arbeidet med Læring i vurdering har vært av stor betydning for videreutviklingen av utdanningskvaliteten ved Høyskolen Kristiania, på tvers av avdelinger, sier rektor ved Høyskolen Kristiania, Trine J. Meza.

— Arbeidsgruppen har vært grobunn for mange spennende vurderingsprosjekter der studentmedvirkning og arbeidsrelevans har stått sentralt. Det betyr svært mye å få anerkjennelse for dette omfattende arbeidet gjennom Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning. Som rektor er jeg stolt og glad, og jeg håper at prisen vil være en inspirasjon til videre kvalitetsarbeid både internt på Kristiania og for sektoren generelt, sier Meza.

Powered by Labrador CMS