kvalitet i utdanning
Kvalitetspris i millionklassen til Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania får utdanningskvalitetsprisen for sitt arbeid med prosjektet Læring i vurdering. Prisen er på en million kroner.
— Vi er så stolte av at det omfattende arbeidet vi har gjort med utvikling av vurdering blir sett og satt pris på, sier Benedicte Røer Blom i en pressemelding.
Blom er leder for Avdeling for pedagogisk utvikling ved Høyskolen Kristiania, og er medlem av arbeidsgruppen som har ledet arbeidet med prosjektet Læring i vurdering.
Prosjektet ved Høyskolen Kristiania er tildelt Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2024 av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir).
I prosjektet har de innført arbeidsrelevante og autentiske vurderingsformer, ofte
med bruk av digital teknologi, heter det i juryens begrunnelse. Prosjektet
Læring i vurdering skal fremme samarbeid mellom studenter og undervisere, og skal
bedre læring og studiekvalitet.
— Gjør studentene bedre rustet
— I undervisning
stiller studentene ofte spørsmålet: «Kommer dette på eksamen?» eller «Må jeg
lese all pensumlitteratur til eksamen?». Undervisere på vårt institutt for
trening og helse opplevde at studentene arbeidet bevisst frem mot de
avsluttende eksamenene. Selv om underviserne tilrettelegger for ulike
læringsaktiviteter med mål om å utvikle kompetanse som fremtidens arbeidstakere
trenger, nedprioriterer studentene disse læringsaktivitetene dersom emnet
avsluttes med en skriftlig «skoleeksamen», forteller Blom.
— Dette ønsket underviserne og avdeling for pedagogisk utvikling å gjøre noe med. Vi ville teste ut ulike eksamensformer og hvordan de påvirket læringsutbyttet, som samspiller bedre med læringsmetodene det legges opp til, slik at studentene blir bedre rustet for det arbeidslivet de skal ut i, sier hun.
— Kritisk behov i sektoren
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel offentliggjorde årets prisvinner under Konferanse for høyere utdanning i Oslo torsdag 26. september.
— Gratulerer så mye til Høyskolen Kristiania med vel fortjent pris. I dette prosjektet adresserer de et aktuelt og kritisk behov i høyere utdanning. Vurdering er noe av det viktigste sektoren jobber med i dag, sier statsråden ifølge pressemeldingen fra HKdir.
— Arbeidet med Læring i vurdering har vært av stor betydning for videreutviklingen av utdanningskvaliteten ved Høyskolen Kristiania, på tvers av avdelinger, sier rektor ved Høyskolen Kristiania, Trine J. Meza.
— Arbeidsgruppen har vært grobunn for mange spennende vurderingsprosjekter der studentmedvirkning og arbeidsrelevans har stått sentralt. Det betyr svært mye å få anerkjennelse for dette omfattende arbeidet gjennom Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning. Som rektor er jeg stolt og glad, og jeg håper at prisen vil være en inspirasjon til videre kvalitetsarbeid både internt på Kristiania og for sektoren generelt, sier Meza.