Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener at NOKUT bør bruke mer ressurser på å sikre kvaliteten i ekesisterende utdanninger. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Vil ha mer snakk om undervisningskvalitet

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen etterlyste de samme høye ambisjonene for undervisningskvalitet som for forskningskvalitet, da han åpnet NOKUTs jubileumskonferanse torsdag.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

— Mange snakker om undervisningsplikt, men forskningsfri. Vi må forvente at de har samme høye ambisjoner for undervisningen som for forskningen, sa Røe Isaksen foran en full kongresshall i Folkets Hus.

Den ferske kunnskapsministeren understreket at selv om NOKUT har en viktig rolle som kvalitetssikrer, så må jobben gjøres av den enkelte høyskole og universitet.

— Jeg forutsetter at styret og ledelsen ved den enkelte institusjon gjør klare prioriteringer som sikrer undervisningskvalitet, men dette må også være i fokus for den enkelte lærer, i hver eneste forelesning og undervisningssituasjon, sa han.

I regjeringserklæringen sier Solberg-regjeringen at den vil satse på flere fremragende utdanningsmiljøer, med noen klare spisser.

— Spissene skal bli spissere, men samtidig skal vi satse på god kvalitet i bredden. Vi mener det må være mulig å få til begge deler, sa Røe Isaksen.

Vil høre studentene

Han understreket at god kvalitet også omfatter godt læringsmiljø, studentmedvirkning og trivsel blant studentene. For å kartlegge studentenes syn på studiekvalitet, har Kunnskapsdepartementet gitt NOKUT i oppgave å gjennomføre den første nasjonale undersøkelsen om utdanningskvalitet, Studiebarometeret. Alle 2. års studenter på bachelor- og masterprogrammer er med på undersøkelsen, som hadde sitt startskudd 15. oktober.

Ifølge kunnskapsministeren har 33 prosent av studentene svart, men resultatene blir først presentert 1. februar.

Mer relevans

Temaet for jubileumskonferansen, som går over to dager, er utdanning for arbeidsliv - eller hvordan skaffe kandidater med god kvalitet og høy relevans. Røe Isaksen oppfordret universiteter og høgskoler til å samarbeid mer med arbeidslivet.

— Her har fagskolene vært flinke til å knytte teori med virkeligheten og vært tydelige på hva utdanningene kan brukes til. Universiteter og høyskoler har mye å lære av fagskolene på dette området, sa han på NOKUT-konferansen.

Mer tid på kvalitetssjekk

Kunnskapsministeren sa også at regjeringen ønsker at NOKUT skal bruke mer ressurser på å  sikre kvalitet i eksisterende utdanninger, der de fleste studentene er. I dag brukes mye av ressursene på akkreditering av nye utdanninger, noe kunnskapsministeren mente burde kunne gjøres på en mindre ressurskrevende måte enn i dag.

NOKUT-direktør Terje Mørland erkjente at NOKUT har liten kapasitet til å følge opp eksisterende utdanninger.

— Vi ser utfordringer med frafall og gjennomføring, for svak sammenheng og struktur i utdanningene. Virkemidlene har stimulert forskning mer enn utdanning, og kvantitet har kommet foran kvalitet, for eksempel ved at man kun teller studiepoeng. NOKUT mener at virkemidlene i fremtiden må fokusere mer på kvalitet og innhold, sa Mørland.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS