Professor Gunnar H. Gundersen (t.v.) kom raskt i frisk debatt med forbipasserende ved det innpakkede Osvald-monumentet dagen før avdukingen i Oslo. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Professor forsvarer Osvald-monumentet

HiOA-professor Gunnar H. Gundersen mener at kritikerne av det omstridte Osvald-monumentet er mer opptatt av sine egne smaksløker enn av å hedre heltene fra andre verdenskrig.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Saken er oppdatert med bilde etter avdukingen av monumentet 1.mai).

Gunnar H. Gundersen er professor ved Institutt for produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og har sittet i juryen som har valgt å la oppdraget med å lage et monument som skulle hedre Osvald-sabotørene gå til kunstneren Bjørn Melbye Gulliksen.

Sto bak flere aksjoner

Osvald-sabotørene sto bak en rekke aksjoner under andre verdenskrig, blant annet sprengningen av Østbanen i 1942. Navnet Osvald var dekknavnet til gruppens leder, Asbjørn Sunde.

Sabotørenes eget, formelle navn på gruppen var «Organisasjonen mot krig og fascisme», og skal ha utført 200 sabotasjeaksjoner under krigen. .

I mange år etter krigen ble de mistenkeliggjort fordi flere av dem var kommunister og tok ordre både fra Sovjet og de allierte. Først i 2013 anerkjente norske myndigheter innsatsen deres. Monumentet skal hedre både gruppens medlemmer og krigens ofre i NSB

Fredag, etter 1.mai-toget i Oslo, ble monumentet «Knus nazismen» (bildet under) avduket foran den gamle Østbanehallen på Jernbanetorget. Fem av de gjenlevende i Osvaldgruppa var tilstede, og representanter fra en samlet fagbevegelse holdt taler og hedret innsatsen. 

Er det et politisk sensurønske? Dypest sett handler dette kanskje om at de ikke ønsker å hedre disse heltene

Gunnar H. Gundersen

(Foto: Tove Lie)

Sterke reaksjoner

Gulliksens monument har skapt en del sterke reaksjoner, blant annet har eiendomsinvestor Christian Ringnes sagt at den hører hjemme på 60-tallet i Sovjetunionen og er en superbrutalistisk og gammeldags skulptur. Nå sist har Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle gått hardt ut i sin egen avis med kritikk av monumentet, som han mener «minner til forveksling om den nokså brutale monumentkunsten som i propagandaens tjeneste i sin tid ble satt opp i en rekke land, ikke minst i østblokken.»

Ifølge Stanghelle har monumentet en utdatert politisk stil og passer ikke inn i byrommet der den er plassert.

Gunnar H. Gundersen reagerer kraftig på kritikken som kommer fra det han kaller «synsere», som ikke har kunstfaglig kompetanse.

— Det er en skam hvordan disse krigsheltene er blitt behandlet i ettertid, og det er også en skam at kritikerne lar personlig smak og behag avgjøre. Det virker som om monumentet har irritert elitens smaksløker, sier Gundersen.

Riktig symbolikk

Han er enig i at monumentet har en meget tydelig og enkel symbolikk, som han mener er helt på sin plass i dette tilfellet.

— Osvald-gruppa gjorde voldsomme og tøffe oppdrag, og det reflekteres i dette monumentet. Jeg er helt enig i at dette uttrykket ikke passer overalt, men det står i stil med gruppens karakter, og er så riktig som det kan få blitt for Osvald-gruppen. Det er et sterkt og entydig verk, sier han.

Han mener at det er på høy tid at Osvald-gruppen blir hedret.

— Denne gruppen har aldri fått noen ære før, og absolutt på tide nå. Det er en skam at de ikke har fått den hederen de fortjener før. Plasseringen er også helt riktig, siden den største aksjonen skjedde nettopp på Østbanen, mener han.

— Det er også et veldig aktuelt tema, og behovet for aktiv kamp mot nazisme og fascisme er så absolutt tilstede i dag, sier han.

Politisk

Gundersen mistenker kritikerne for ikke ønske å hedre sabotørene fra andre verdenskrig.

— Er det et politisk sensurønske? Dypest sett handler dette kanskje om at de ikke ønsker å hedre disse heltene, sier han.

Kunstneren bak monumentet, Bjørn Melbye Gulliksen, sier til Khrono at han ikke er interessert i å kommentere kritikken mot kunstverket.

— Dette er en form for kritikk som jeg ikke kan forholde meg til, sier han.

Onsdag fikk han løftet den 19 tonn tunge skulturen opp på en semitrailer fra verkstedet sitt i Vestfold, og kjørt den til Oslo S. Der skal den avdukes på ettermiddagen 1. mai.

Kunstneren Bjørn Melbye Gulliksen vant konkurransen om utformingen av Osvald-monumentet. Her er han avbildet i 2014, sammen med en modell av monumentet som ble avduket 1.mai. Foto: NTB scanpix

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS