Avduket skulptur laget av OsloMet-professor
Kunst. Kunstner og professor Mikkel Wettre ved OsloMet har laget utsmykningen ved inngangspartiet til Sandnes rådhus; en gedigen patinert bronseskål.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mikkel Wettre er professor ved Institutt for produktdesign ved OsloMet og har brukt store deler av FoU-tiden sin (tid som er satt av til forsknings og utviklingsarbeid) de siste to årene på kunstprosjektet «Til minne om skogen», som nå er på plass ved inngangspartiet til det splitter nye Sandnes rådhus.
Wettre deltok i en åpen prekvalifisering og deretter en lukket konkurranse om utsmykningsoppdraget i 2017, og 26. august i år ble skulpturen avduket.
Kunstprosjektet består av en massiv patinert bronseskål som markerer inngangspartiet til rådhuset og fungerer samtidig som en samlingsplass og hvilested for publikum.
Tar det inn i undervisningen
Wettre forteller at skulpturen er produsert ved hjelp av teknologier som brukes i undervisningen ved produktdesign, deriblant VR-verktøy, 3d-modellering, 3d-printing og tradisjonelle støpeprosesser.
Et slikt FoU-prosjekt gir meg anledning til å prøve ut og teste produksjonsmåter, og å holde meg faglig oppdatert.
Mikkel Wettre
Han har jobbet med prosjektet parallelt med undervisningen ved Institutt for produktdesign og sier at han tar med seg erfaringer fra arbeidet med kunstprosjektet inn i undervisningen.
— Gjennom de to årene prosjektet har vart, har jeg hatt en dialog med studentene om det. Det skaper en kontakt med faget og studentene kan lære mye om hvordan jobbe med de faktiske teknologiene og hvordan realisere en prototype til et fullskala skulptur, i dette tilfellet, sier han.
Han mener det er viktig for studentene å ha lærere som er aktive og som deltar profesjonelt.
— Et slikt FoU-prosjekt gir meg anledning til å prøve ut og teste produksjonsmåter, og å holde meg faglig oppdatert. Det gir mulighet til faglig fordyping og kontinuitet. Erfaring med faktiske prosesser gjør at jeg kan veilede studenter i forhold til reelle sammenhenger, sier Wettre.
Gjør ære på historien
Skulpturen «Til minne om skogen» har fått dette navnet fordi kunstneren ville gjøre ære på historien til landskapet i Rogaland, som for flere tusen år siden var dekket av skog.
— I hovedsak dreide det seg om å lage et samlingssted og en form som kunne symbolisere og manifestere hvordan teknologi har muliggjort og akselerert kulturell utvikling som overgangen fra samler- og jegersamfunn til etablering av faste bosteder. Og hvordan kunstneriske uttrykk har vært med på å forsterke og drive frem en kognitiv utvikling hos mennesker, sier Wettre til ansattesidene til OsloMet.
— Den ytre formen representerer en teknologisk utvikling, mens de perforerte mønstrene i skålen henviser til sansning, persepsjon og lagring av minner. Mønstrene i skulpturen antyder øyets optiske muligheter, men gir også assosiasjoner til menneskemylder, eller sollys som skinner gjennom løvverk, forteller han videre.
- Les også: Kunsten som ikke teller
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!