Møtte 500 nye studenter som vil bli barnehagelærere
500 barnehagelærerstudenter møtte fram til første offisielle samling i dag. Overraskelsen var at de fikk en statsråd på besøk.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
— For et fantastisk syn.
Statsråd Kristin Halvorsen (SV) var oppriktig overveldet i dagens overraskelsesmøte med 500 ferske studenter som starter på det nye studiet barnehagelærerutdanning nå i høst. Ikke overraskende for Kristin Halvorsen, men for de nye studentene.
Hun ble møtt med applaus, og etter endt tale ble hun takket av forsamlingen med en applaus som var en popstjerne verdig.
— Jeg vet at jeg har 500 dedikerte mennesker foran meg. Dere skal utdanne dere til Norges viktigste jobb, og jeg vet at dere har et spesielt ønske om å gi alle barn en god start i livet, fortsatte Halvorsen.
For et fantastisk syn!
Kristin Halvorsen
(På vei ned for å møte studentene i gymsalen.)
— Bli krevende studenter
— En god start i livet varer ikke bare hele livet ut, det varer i generasjoner framover. Det er mange viktige elementer som skal være på plass, men det viktigste er de som jobber i barnehagen. For dere nye studenter er Høgskolen i Oslo og Akershus deres viktigste samspillpartner og jeg håper dere blir kritiske og krevende studenter. For høgskolen er det viktig å bli utfordret slik at den også utvikler seg, poengterer Halvorsen.
(Studentene blir oppfordret til å kreve masse av høgskolen.)
Flere barn og større rammer
De ferske studentene fikk også presentert store tall om barnehageutviklingen de siste ti år. Det er 77.000 flere barn i barnehage i dag enn for 10 år siden. Bevilgningene har økt fra 10 milliarder til 30 milliarder kroner.
— Barnehageløftet er det største velferdsløftet i moderne tid, slår Halvorsen fast, og fortsetter å utfordre studentene:
— Vi vet at de fleste av dere kommer ut i en lederrolle når dere starter i jobb etter endt utdanning. Det er en av grunnene til at utdanningen nå er endret. Det som er sikkert er at dere også kommer til å møte mennesker som sier at den gamle utdanningen var bedre. Alle reformer er krevende og utfordrende for de som skal gjennomføre den. Det jeg vet er at dere får en utdanning som er enda bedre skreddersydd opp mot den virkeligheten dere møter i barnehagen når dere skal ut i arbeid, poengterer Halvorsen.
Kompetanse for framtidens barnehage
Kristin Halvorsen benyttet også besøket på HiOA til å legge fram en ny strategi med navnet «Kompetanse for framtidens barnehage».
– Det er et mål at alle ansatte får økt sin kompetanse og at statusen for arbeid i barnehage heves. Kompetanse for framtidens barnehage skal bidra til å rekruttere og beholde flere barnehagelærere og andre kvalifiserte personer til barnehagene, sier kunnskapsministeren.
(Dekan Knut Patrick Hanevik og Instituttbestyrer Mette Tollefsrud tok i mot kunnskapsminister Kristin Halvorsen.)
Tiltak i strategien:
- Hovedtiltaket er et nytt system for kompetanseutvikling. Systemet synliggjør karriereveier og utviklingsmuligheter for alle grupper ansatte i barnehagen. Det omfatter både individuelle og kollektive tiltak.
- En videreføring av allerede eksisterende kompetanse- og rekrutteringstiltak som det er gode erfaringer med og stor etterspørsel etter.
- I tillegg etableres nye tiltak som skal bidra til at flere ufaglærte får en grunnleggende kompetanse for arbeid i barnehage og stimuleres til videre utdanning. Tiltakene omfatter både kompetanseheving på arbeidsplassen, og etter- og videreutdanningstilbud i form av både kurs og lengre studier.
– Behovet for flere barnehagelærere og ansatte med barnehagefaglig kompetanse er fremdeles stort. Derfor vil arbeidet med å rekruttere og å øke kompetansen til de ansatte ha høy prioritet også framover, sier Halvorsen.
Spørsmål til statsråden
(Foto: Eva Tønnessen)
Tilstede under presentasjonen av den nye strategien var også ledelsen og fagpersoner fra Institutt for barnehagelærerutdanning, deriblant studieleder Bruna Moline Bruce (bildet over). Hun spurte Kristin Halvorsen på hvilken måte regjeringen tenker å utvikle samarbeidet mellom høgskolen og videregående utdanning, og påpekte at det i dag finnes utfordringer i overgangene mellom de som har fagbrev og de som vil videreutvikle seg til en pedagogisk høgskoletittel.
— Det er viktige spørsmål du stiller. Det er ganske riktig at vi trenger en utvidet kommunikasjon mellom den videregående opplæring og høgskolene på dette området. En dialog jeg vet HiOA er en drivkraft i å utvikle. Vi følger dette arbeidet nøye, og vil gjerne ha innspill, sa Halvorsen.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!