styremøte

Kraftig økning i sikkerhets­hendelser

Styret ved Universitetet i Oslo skal onsdag blant annet behandle en statusoppdatering for informasjonssikkerheten ved universitetet. 

Styret ved Universitetet i Oslo skal blant annet orienteres om hvorfor en enormt nasjonalt saksbehandlingsprosjekt ble avsluttet.
Publisert Sist oppdatert

Onsdag samles styret ved Universitetet i Oslo (UiO) til semesterets første møte. På agendaen står blant annet en avskjedssak som er innklaget. Denne er unntatt offentlighet.

Det skal også ansettes en ny avdelingsdirektør for studieadministrasjonen bak lukkede dører. 

Det blir videre lagt fram en statusoppdatering for arbeidet med informasjonssikkerhet. I saksfremlegget skriver IT-direktør Gard Thomassen at UiO-CERT, som håndterer IT-sikkerhetshendelser, har registrert en kraftig økning i antall hendelser i 2023. Avdelingen opplevde å ha nesten 1000 flere saker sammenlignet med 2022.

Thomassen påpeker imidlertid at mange av de nesten 4000 sakene i all hovedsak handler om spam eller svindelforsøk.

På møtet skal også en rekke rapporter legges fram. Studentombudet skriver i sin rapport at antall henvendelser i 2023 var omtrent på samme nivå som tidligere år, men at man ser en økning i antall henvendelser som gjelder fusk. 

Møtet kan du følge her fra klokka 10.00.

Avsluttet milliard­samarbeid

I møtet skal styret også bli orientert om nedleggelsen av UH Sak. Før sommeren ble det klart at stadige forsinkelser gjør at 21 universiteter og høgskoler avslutter samarbeidet med Sopra Steria om nytt saks­behandlingssystem for universitets- og høgskolesektoren til nær en halv milliard kroner.

I styrepapirene skriver universitetsdirektør Arne Benjaminsen at UiO opprinnelig skulle ta i bruk løsningen fra august 2023, men på grunn av forsinkelser var den tentative planen at løsningen kunne tas i bruk fra 2026. 

UiO lister opp en rekke utfordringer med prosjektet som gjorde at de valgte å trekke seg: 

  • Økte kostnader på grunn av forsinkelser, økte kostnader til leverandør og økte kostnader til prosjektgjennomføring.
  • Stor usikkerhet om produktet ville være funksjonelt og brukervennlig for UiO.
  • Utfordringer i samarbeidet med leverandøren Sopra Steria.
  • Utfordringer i det nasjonale prosjektet.
  • Utfordringer med den tekniske løsningen.
  • Utfordringer med informasjonssikkerhet og personvern.

Dagsorden styremøte 18. september

Saker til behandling i lukket møte

Ordinære saker

  • Godkjenning av dagsorden og habilitet
  • Avdelingsdirektør ved Avdeling for studieadministrasjon
  • Klage i sak om avskjed

Saker til behandling i åpent møte

Ordinære saker

  • Etablering av Senter for global bærekraft
  • Anskaffelser i en urolig verden — etiske retningslinjer for anskaffelser og anskaffelsesstrategi UiO 2024—2028
  • Ny internhusleieordning fra og med 1. januar 2025
  • Ekstern evaluering av internrevisjonen og oppdatert instruks

Informasjonssaker

  • Status på arbeidet med informasjonssikkerhet og personvern ved UiO
  • Studentombudets årsrapport for 2023
  • Personvernombudets rapport 2023
  • Årsrapporter fra UiOs redelighetsutvalg og forskningsetiske ombud
  • Eierstyring ved UiO
  • Orientering om nedleggelse av UH Sak prosjektet og videre arbeid for UiO
  • Etatsstyring 2024 — tilbakemelding fra Kunnskapsdepartementet

Orienteringssaker

  • Orienteringer fra universitetsdirektøren

Saker til behandling i lukket møte

Informasjonssaker

  • Eventuelt
Powered by Labrador CMS