NTNU
Klagenemda: NTNU har brutt reglene for offentlige anskaffelser
NTNU ville inngå en avtale til 36 millioner kroner for levering av nytt toppsystem, men droppet anbudskonkurranse.
14. juli 2021 kunngjorde Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) en intensjonskunngjøring om inngåelse av kontrakt med en bedrift innen industriell automatisering. Bestillingen var en avtale til en verdi av 36 millioner kroner for levering av nytt toppsystem ved NTNU. Dette brukes til å overvåke og styre det tekniske anlegget ved universitetet.
Den avtalen hadde ikke NTNU lov til å inngå, ifølge Klagenemda. Den ble til uten anbudskonkurranse i markedet, noe en annen bedrift klagde til Klagenemda for offentlige anskaffelser (KOFA) på. Der har de nå fått medhold. Nå blir det anbudskonkurranse likevel.
«Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har brutt reglene for offentlige anskaffelser ved å beslutte å inngå kontrakt med valgte leverandør uten kunngjort konkurranse da vilkårene for bruk av eneleverandørunntaket ikke er oppfylt.» konkluderer KOFA med.
NTNU mente de hadde lov
NTNU har i sitt tilsvar på klagen understreket at de ennå ikke har inngått kontrakt med leverandøren, annet enn å komme med en intensjonskunngjøring. De opplyste at de ville vente med videre fremgang i påvente av konklusjonen fra KOFA. Samtidig hevder universitetet at de var i sin fulle rett til å unngå å konkurranseutsette jobben.
«Innklagede har gjennom flere år forsøkt å tilrettelegge for konkurranse på levering av flere gjennomgående systemer. Antallet toppsystemer er blitt redusert som følge av manglende stabilitet og driftssikkerhet og forhold ved leverandørene, og ikke som følge av et ønske om å begrense konkurransen. Ut ifra en totalvurdering av nødvendig funksjonalitet, tilgjengelig tid, økonomisk kostnad og ressursbruk, samt eksisterende og nye sikkerhetskritiske funksjoner, mener innklagede å ha opptrådt profesjonelt i denne saken og samtidig ivaretatt offentlige investeringer etter beste evne», heter det i sakspapirene fra KOFA.
NTNU brukte en forskrift om at det var umulig med konkurranse av tekniske årsaker. 1. februar 2022 ble de klaget inn til KOFA for dette.
«Innklagede har gjort for få undersøkelser i forkant av kunngjøringen. Innklagede har ikke innkalt andre leverandører for å undersøke mulighetene for å sikre en integrasjon mot valgte leverandørs løsning. Dette må være et absolutt minimum for å kunne anvende eneleverandørunntaket», hevder bedriften som har klaget på NTNU, ifølge sakspapirene fra KOFA.
Skulle ha deler på anbud
«Leverandøren har allerede toppsystemet for over halvparten av underenhetene, og NTNU har ikke behov for å skifte ut hele systemet. Toppsystemet er over tid utviklet og tilpasset NTNUs driftskonsept og standarder, og det finnes ikke andre rimelige alternative løsninger som kan dekke behovet uten omfattende teknisk utvikling og risiko for driftssikkerhet. .» heter det blant annet i grunnlaget til at det ikke ble konkurranseutsatt.
Klagenemda er ikke enig i at det ikke fins billigere alternativ ute på markedet.
«Slik saken er opplyst for nemnda, har innklagede «rimelige alternativer», ved å skape konkurranse gjennom å fortsette med to toppsystemer. Dette medfører at strategivalget om å gå over til ett toppsystem ikke kan unntas fra konkurranse i medhold av eneleverandørunntaket», heter det i nemdas vurdering.
NTNU har forsvart seg med at inngåelse den intensjonskunngjorte kontraktene ville legge til rette for konkurranse for anskaffelser på andre områder i prosjektet, som feltautomatikk og underenheter. De hevder samtidig å ha blitt opplyst om at klagerens system ikke vil være kompatibelt med de gamle enhetene ved NTNU.
Nå blir det anbudskonkurranse
Selv om KOFA konkluderer med brudd, så sier de sier de også at intensjonskunngjøringen gir grunnlag for å prøve lovligheten av beslutningen. Noe NTNU også trekker frem da Khrono tar kontakt for å få kommentarer til beslutningen fra Klagenemda.
— KOFA støtter at NTNU hadde grunnlag for å prøve lovligheten av sin beslutning med en intensjonskunngjøring. Det ligger i intensjonskunngjøringens natur at leverandører kan overprøve oppdragsgiver beslutning, svarer Vibeke Hagen, fungerende seksjonsleder for seksjon for anskaffelser og innkjøp ved NTNU, i en e-post.
— Hvordan stiller NTNU seg til konklusjonen fra KOFA?
— Dette er en kompleks anskaffelse, og NTNU tar KOFAs beslutning til etterretning. Mye av behovet for toppsystem er allerede beskrevet, og NTNU vil ha en gjennomgang av sine behovsbeskrivelser i forkant av ny anbudskonkurranse, svarer Hagen.