Populær dating med folk fra bransjen

Aldri før har det vært så stor deltakelse på bransjedagen for Facility management.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bransjedagen på Kjeller hadde rundt 200 påmeldte, og forelesere fra en rekke forskjellige institutter og virksomheter - alle for å snakke om et fagfelt og en næring som er i stor forandring i Norge.

— Bransjedagen er en viktig møteplass for studenter og aktører innen Facility Management (FM) i Norge, ettersom rammene er spesielt tilrettelagt for det, forteller Ellen Nygard (bildet over), høgskolelærer og ansvarlig for arrangementet på Campus Kjeller ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Mye engasjement fra studenter

Hun legger til at Bransjedagen er en begivenhet som bare ser ut til å engasjere studentene mer og mer.

Nå er dere på date med
bransjen.

Kari Almendingen

— Dette er det niende året vi arrangerer dette konseptet, og de siste par årene har det kommet merkbart flere deltakere til Bransjedagen, både fra næringen, men også noen utenfra. FM er tjenester mange ikke «ser» eller tenker mye over, forteller Nygard.

Bransjedagen er et årlig arrangement som holdes av tredjeårsstudentene ved studielederområdet Facility Management på Kjeller, hvor hensikten er at studentene skal få prøvd seg både i planlegging, organisering og gjennomføring av programmet, i tillegg til å møte folk fra næringen.

— Nå er dere på date med bransjen, ble det sagt av instituttleder Kari Almendingen under  velkomsten.

Snakker om trender

Nygard forteller at temaet for årets Bransjedag var trender i Facility management og matomsorgen, og en av de tydeligste trendene er et økt fokus på bærekraft.

— Dette er trolig en av de viktigste globale trendene vi ser innenfor FM. Bærekraft har satt sitt preg på dagen. Til og med lunsjen vi spiste under arrangementet besto av kortreiste matvarer.

Bærekraft, så vel som andre trender innenfor fagfeltet, var den røde tråden gjennom dagen. Her snakket blant annet Bjarne Tarjei Haugen (bildet under), administrerende direktør for Movation og høgskolelektor, de åtte viktigste trendene som preger næringen globalt.

— Det skjer en teknologisk revolusjon innenfor Facility Management, og om bransjen ikke allerede er ny, så vil den bli det, forteller Haugen.

Haugen har tidligere vært toppleder i ISS, og er medgründer i to FM-selskaper. Han har en lang fartstid innenfor yrket, og kan peke på faktorer som er i forandring i dag.

— Hus blir bare mer og mer komplekse, og vi ser en utvikling hvor vi snart kan styre alt fra telefonen. Det finnes allerede treningssentre som er helautomatiserte og ubemannede. 40 prosent av verdens CO2-utslipp kommer fra bygninger, så vi har et enormt ansvar for verdens framtid, sier Haugen.

Videre legger han vekt på at ikke alt handler om videreutvikling og bærekraft, heller.

— Vi har en bygningsmasse i flere byer som begynner å bli gammel, og som krever vedlikehold. Kanskje merker vi det ikke før bygningsbiter begynner å dette ned i hodene våres, men dette er ting også vi må ta tak i.

Festdag for høgskolen

Nygard forteller at Bransjedagen er en del av et formelt arbeidskrav studentene har. Studentene har vært med på å planlegge, organisere og gjennomføre programmet. Dette betyr ikke at det allikevel ikke er hygge.

— Vi har det trivelig sammen, og selv om det er tredjeårstudentene som er dypt involvert i arrangementet, legger også første- og andreårsstudentene merke til det, og deltar på selve dagen. Det viser bare at Bransjedagen er et tiltak som gjør at studentene møter hverandre på tvers av kull, og det inspirerer og motiverer, sier hun.

I tillegg deltar representanter fra forskjellige bedrifter og offentlig virksomhet. Nygard forteller at på Bransjedagen kan studentene knytte kontakt med fremtidige arbeidsgivere.

— Dette er en måte for oss å synliggjøre studiet på, men det er opp til studentene og aktørene i næringen å komme i prat med hverandre. For meg er det også hyggelig å få møte studentene i en litt annen sammenheng enn bare i klasseromsundervisning. På denne dagen skjer det også mye viktig kunnskapsformidling, i tillegg til at Bransjedagen er en fest for oss, legger hun til.

Står selv ansvarlig for arrangementet

Studentene Ida Herje (venstre) og Lise Lotte Kjelsberg (høyre) har vært aktive.

— Vi har vært deltagere før, så vi har lenge vært klar over at denne dagen kommer til å finne sted, forteller Herje.

— Allikevel er det gøy å se at det nå er så mye interesse for det, og at så mange har stilt opp, legger hun til.

Kjelsberg legger til at dette kan hjelpe til med å tydeliggjøre hva bransjen driver med.

FM  er en bransje i utvikling, og gjennom Bransjedagen får vi vist hva vi kan. Det er et større behov for oss enn tidligere, og vi har kommet for å bli.

Som en del av planleggingen har studentene også laget en blogg, hvor forarbeidet har blitt delt.

— Dette har vært en god erfaring for oss, og det er fint at vi kan vise den fram for de andre, sier Herje.

Lærer å lede

— En annen viktig del av Bransjedagen, som vi håper studentene sitter igjen med, er at de får styre et utall gjøremål som skal føre til noe helt konkret. Det er FM i praksis, sier Nygard videre.

Ettersom dagen er et arbeidskrav for studentene, er det derfor mange som har hatt ansvar for gjennomføringen. Ulike arbeidsgrupper har hatt ansvaret for alt fra presse og meeting/greeting til pynting, parkering og evaluering.

— Vi håper at å planlegge og organisere Bransjedagen er en erfaring studentene kan trekke veksler på senere, avslutter Nygard.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS