Knut Patrick Hanevik, dekan ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Knut Patrick Hanevik, dekan ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Foreslår livsfase-lab på ny campus på Lillestrøm

Den nye campusen på Lillestrøm gir Høgskolen i Oslo og Akershus en mulighet for å lage en ny type innovativ campus, mener dekan Knut Patrick Hanevik, som står bak forslaget om et «Livsfaselaboratorium HiOA».

Publisert   Sist oppdatert

Forslaget om å gjøre campusen på Lillestrøm til et livsfaselaboratorium kom fram under høringen om hva som skal bli det faglige innholdet på den nye campusen, som skal erstatte dagens campus på Kjeller.

Nå er dette et av to alternativer som rektor Curt Rice foreløpig har bestemt seg for å gå videre med. Det andre er å gjøre Lillestrøm til en helseteknologisk campus.

Les også: Helse eller livsfase på den nye Campus Lillestrøm

I høringsuttalelsen fra Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) står det at helseteknologi er det fakultetet vil gå for, hvis de må velge mellom et av de tre alternativene som en arbeidsgruppe nedsatt av rektor Curt Rice foreslo. Men i høringen var det også mulig å presentere egne forslag, og da er det «livsfaselab» LUI ser for seg.

Fra sædkvalitet til død

I interaksjon med kommunene og arbeidslivet i regionen har vi mulighet til å skape noe nytt og innovativt på campusen, i stedet for bare å flytte etablerte miljøer dit.

Knut Patrick Hanevik
Dekan, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo og Akershus

Dette skal være en innovativ campus der «en linje av utdanning og forskning sammen gir en forståelse av og innhold til livskvalitet i ulike faser av (lærings)livet», som det står i forslaget.

— HiOA har jo utdanninger og forskningsmiljøer som dekker alle faser av livet, fra sædkvalitet til jordmor, helsesøster, barnehagelærer, skolegang, ungdomsliv, sosialfag, helse, videre ut i yrkeslivet, byliv, alderdom og død. Vi dekker alt dette. I interaksjon med kommunene og arbeidslivet i regionen har vi mulighet til å skape noe nytt og innovativt på campusen, i stedet for bare å flytte etablerte miljøer dit, sier dekan Knut Patrick Hanevik på LUI (bildet under).

Ikke ferdigtenkt

Han understreker at forslaget slett ikke er ferdigtenkt. Det skal nå utredes videre, ifølge en nyhetssak på høgskolens nettside.

Hvilke utdanninger tenker du bør flytte inn på den nye campusen?

— Jeg vil ikke peke på konkrete utdanninger, men det bør være en grunnstruktur av utdanninger og forskningsmiljøer som har sin permanente base der. Tanken er at utdanningene skal kunne utvikles videre i interaksjon med forskningsmiljøene og arbeidslivet i en fleksibel modell, der også etter- og videreutdanning får sin naturlige plass, sier han.

I høringsuttalelsen har LUI blant annet pekt på forskningsmiljøene ved Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA) som mulige innslag på den nye campusen, sammen med fagmiljøer fra Fakultet for samfunnsvitenskap, helse- og sosialfaglige utdanninger, samt elementer fra lærerutdanningene og teknologiutdanningene.

Har erfaring med samspill

Hanevik ser for seg en ny og annerledes campus, der livslang læring er den røde tråden.

— Når LUI fremmer dette forslaget er det fordi vi både knyttet til barnehage- og yrkesfaglærerutdanning har erfaring med å ha utdanninger i samspill med arbeidslivet. Vi har for eksempel en arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, der deler av undervisningen foregår i barnehagene mens studentene er i jobb. Vi har et godt og tett samarbeid mellom utdanningen og kommunen, der begge parter kommer inn i et utviklingsløp. Det tenker vi kan være en modell også for andre utdanninger, sier han.

Han viser til at Skedsmo kommune har vist stor interesse for å gå inn i denne typen samspill med utdanningene, spesielt på det helsefaglige feltet.

Hanevik sier at hensikten med forslaget er å sette i gang noen prosesser.

— Vi valgte ordet laboratorium for å understreke at campus skal være et attraktivt og nyskapende sted, der man utvikler noe nytt i tett samarbeid med samfunnet rundt, sier han.

Best av de tre

I høringsuttalelse fra Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier står det at dersom man må velge mellom de tre alternativene som arbeidsgruppen foreslår, er det helseteknologiske alternativet å foretrekke, spesielt fordi dette er det de lokale myndighetene i regionen ønsker.

De tre alternativene er helseteknologisk campus, en campus for samfunnsteknologi og kommunikasjon og en campus for innovasjonsteknologi.

I likhet med de tre andre fakultetene er LUI kritisk til rapporten fra arbeidsgruppen, og mener at den ikke gir godt nok grunnlag  for å velge mellom alternativene.

Les også: Fakulteter kritiserer sterkt Lillestrøm-planene