Nybrottsarbeid med studieporteføljen

Arbeidet med studieporteføljen er i full gang. Dette er et spennende nybrottsarbeid, skriver studiedirektør Marianne Brattland i dette innlegget.

Publisert   Sist oppdatert

For første gang håper vi å kunne gi en samlet vurdering av studieporteføljen som vil gi oss et godt grunnlag for strategisk styring av studieporteføljen. Som leder av dette prosjektet er jeg opptatt av å få fram det store bildet, og å se studieporteføljen under ett. Vi må ha en samlet oversikt over kvalitetene i alle våre studier slik at vi kan sette inn riktige tiltak der det er behov for det.

God styring av studieporteføljen bidrar til økt utdanningskvalitet og bedre utnyttelse av ressursene. Gjennom dette prosjektet håper jeg også at vi får handlingsrom til å gjøre de riktige satsingene som peker framover. Vi er over halvveis i arbeidet med å  analysere masterporteføljen, og er også godt i gang med bachelorporteføljen.

Vi ser at vi har fått flere studietilbud på masternivå de siste årene og at kullene på hvert enkelt studium i mange tilfeller er få. Mange av oss har nok blitt overrasket over hvor store variasjoner det er. Vi har også noen miljøer som på landsbasis er alene om å tilby enkelte studier.

Hvert enkelt studium vurderes ut fra fire kriterier: etterspørsel, økonomisk bærekraft, strategisk betydning og faglig bærekraft.

Prosjektet har blitt tatt godt i mot på fakultetene, og vi samarbeider tett om dette. Prosjektet skal være ferdig i løpet av året, men målet er at analysene skal gå år etter år og stadig forbedres.  Det er viktig at analysene og dataene har god kvalitet så vi får et godt beslutningsgrunnlag. 

Hvert studium vurderes ut fra: etterspørsel, økonomisk bærekraft, strategisk betydning og faglig bærekraft.

Marianne Brattland
Studiedirektør, HiOA