Sørøst får kritikk for at reklame etter fregatthavari er usmakelig
Reklame. Universitetet i Sørøst-Norge ville bruke fregattulykken utenfor Bergen til å drive reklame for egne maritime studier. Det høstet kritikk.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dagen etter kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TSI gikk Universitetet i Sørøst-Norge ut på Facebook med et innlegg for å promotere sine nautikkstudier.
Mens fregatten lå med gapende skuteside i fjæra i Øygarden utenfor Bergen, skrev USN:
«Kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og Sola TS er en påminnelse om at maritime operasjoner både kan være utfordrende og risikable. Ved USN får du som nautikkstudent trene på å manøvrere store skip under krevende forhold, blant annet i avanserte skipssimulatorer. Søk bachelor i nautikk og bli en av skipskapteinene som sjøfartsnasjonen Norge søker,» sto det i innlegget.
«Usmakelig»
Det fikk tidligere fagpolitisk ansvarlig i Norsk studentorganisasjon Jens Folland, nå sjøoffiser og seniorrådgiver for politikk og samfunnskontakt i Norsk Sjøoffisersforbund, til å reagere.
«Kjære Universitetet i Sørøst-Norge. Det er litt usmakelig å bruke en skipsulykke til å gjøre et billig poeng for å promotere egne maritime studier», kommenterer han på Facebook.
Og på Twitter:
«I serien «var dette så lurt da» nominerer jeg en ny kandidat. @USN_info bruker fregattulykken til å promotere egne maritime studier. Der burde man gått i seg selv et par ganger gitt».
Slettet innlegget
Det har USN nå gjort.
Kommunikasjonsrådgiver Stian Kristoffer Sande ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) opplyser at de har slettet innlegget.
— Vi er lei for at det kan oppfattes som at vi har konkludert om årsaken til fregattulykken. Det har vi ikke, men vi innser at det kan tolkes slik som innlegget er formulert. Vår intensjon var å aktualisere studietilbudene våre opp mot denne hendelsen, men vi ser nå at det ble feil, sier han til Khrono.
Beklager og beklager
Han understreker at det er kommunikasjonsavdelingen ved USN som har skrevet teksten i innlegget og at fagmiljøet innen maritime studier ikke har hatt noe med det å gjøre.
Innlegget er litt respektløst overfor de som var ombord. Dette er en ulykke som kunne fått enda verre konsekvenser. Liv kunne gått tapt.
Andreas Aldeholm
— Så kritikken skal rettes mot oss, og vi beklager at dette kom ut på denne måten, sier han.
På Twitter skriver USN at de er lei seg hvis innlegget oppleves som støtende blant noen i publikum.
Mener innlegget er respektløst
Jens Folland overlater til Andreas Aldeholm å kommentere saken. Han er studentrepresentant i styret i Norsk Sjøoffisersforbund.
— Jeg synes ikke det er på sin plass at universitetet kommenterer denne hendelsen. Det er fortsatt folk på sykehus, og årsaken til ulykken er ikke avklart. På innlegget til USN virker det som de har kommet fram til hva som var årsaken, men det er nå en gang slik at det er havarikommisjonens jobb, sier Aldeholm.
— Innlegget er litt respektløst overfor de som var ombord. Dette er en ulykke som kunne fått enda verre konsekvenser. Liv kunne gått tapt, og man skal huske at det er mange som er preget av ulykken. Man skal ikke bruke andres ulykker på denne måten, særlig ikke et seriøst universitet. Tenk om noen hadde laget reklame på «Sleipner-ulykken», det er bare ikke greit, sier Aldeholm, som selv er student ved fagskolen i Hordaland og var med Røde Kors-båten til ulykkesstedet natt til torsdag.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!