«Skoler» som et alternativ

Føler sykepleiermiljøet - og andre - seg kallet til å prøve ut skolemodellen, spør Åge Johnsen i dette innlegget.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Debatten om organisasjonsutformingen og den interne organiseringen preges av mangel på alternativer, for eksempel i spørsmålet om sammenslåingen av sykepleierutdanningene.

Høgskolen har andre muligheter enn kun å velge «ingen endring», endringer i institutter eller fakulteter. Organisering i «skoler» er også et alternativ - i stedet for fakulteter og institutter. Om hele høgskolen bør velge denne (skole-)modellen, er et åpent spørsmål og bør vurderes nøye.

Dette alternativet bør inngå i høgskolens høringsdebatt og vurdering av alternativer nå i høst, og behandles av høgskolestyret før jul. En mulighet er å la noen fakulteter og utvalgte fagmiljøer prøve ut organisering i egne skoler i en periode, og la andre fortsette med fakulteter og institutter.

Etter noen år kan vi så vurdere de ulike modellene og se om hele høgskolen bør organiseres i skoler (og sentre), ha en blandingsløsning av fakulteter og skoler, eller gå tilbake til gjennomgående fakultetsinndeling. Føler sykepleiermiljøet - og andre - seg kallet til å prøve ut skolemodellen?

Organisering i «skoler» er også et alternativ - i stedet for fakulteter og institutter. 

Åge Johnsen

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS