«Skoler» som et alternativ
Føler sykepleiermiljøet - og andre - seg kallet til å prøve ut skolemodellen, spør Åge Johnsen i dette innlegget.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Debatten om organisasjonsutformingen og den interne organiseringen preges av mangel på alternativer, for eksempel i spørsmålet om sammenslåingen av sykepleierutdanningene.
Høgskolen har andre muligheter enn kun å velge «ingen endring», endringer i institutter eller fakulteter. Organisering i «skoler» er også et alternativ - i stedet for fakulteter og institutter. Om hele høgskolen bør velge denne (skole-)modellen, er et åpent spørsmål og bør vurderes nøye.
Dette alternativet bør inngå i høgskolens høringsdebatt og vurdering av alternativer nå i høst, og behandles av høgskolestyret før jul. En mulighet er å la noen fakulteter og utvalgte fagmiljøer prøve ut organisering i egne skoler i en periode, og la andre fortsette med fakulteter og institutter.
Etter noen år kan vi så vurdere de ulike modellene og se om hele høgskolen bør organiseres i skoler (og sentre), ha en blandingsløsning av fakulteter og skoler, eller gå tilbake til gjennomgående fakultetsinndeling. Føler sykepleiermiljøet - og andre - seg kallet til å prøve ut skolemodellen?
Organisering i «skoler» er også et alternativ - i stedet for fakulteter og institutter.
Åge Johnsen
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!