Sekkene med byggelementer er delt ut, og byggingen kan starte. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Dette skal bli en gavl. Daniel Wibe, Geir Helge Vedvik og Rukiya Omar samarbeider. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Daniel Wibe, Geir Helge Vedvik og Rukiya Omar får raskt opp gavlen de har ansvar for. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Overingeniør Alejandro Figueres forklarer at det er lurt å starte innerst når bjelkelaget skal bygges. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Tor Tollnes hjelper til når veggene skal settes sammen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Hedda Winther i konsentrert bygging. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Toppetasjen bæres på plass. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Taket legges på til slutt. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Studentene observerer og fotografer. Bygget skal beskrives og oppgavespørsmål besvares. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Bygg reis deg

Har dere ferdig veggen snart? I klasserommet for byggstudenter reiser to nedskalerte bindingsverkshus seg i raskt tempo. Et modellsett prøves ut for første gang.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bachelorstudiet i ingeniørfag bygg er i stor grad teoretisk anlagt, og studieretningen har begrenset med tilgang til spesialrom med muligheter for praktisk læring. Men lærerne lar seg ikke stoppe av dette.

Avdelingsingeniør Tor Tollnes har sammen med overingeniør Alejandro Figueres utviklet et byggesett som studentene i raskt tempo setter sammen, studerer, for så å rive det ned igjen.

Årets førsteårstudenter på instituttet er de første som prøve ut modellsettet til Tollnes og Figueres.

Khrono fikk være til stede da det ene kullet fikk oppdraget av sine lærere. Klassen ble delt i to, det ble utpekt prosjektledere og kontrollere i begge grupper. Deretter fikk grupper på 2-4 studenter utdelt hver sin striesekk med byggelementer, samt tegninger, og så var byggingen i gang.

Utfordrende bygging

Byggfag er både spennende og utfordrende.

Rukiya Omar

Vi håper at alternative innspill i en ellers teoretisk studiehverdag gir inspirasjon og flinke
studenter.

Tor Tollnes

— Hei, ser dere ikke at vi må begynne innerst først? Ellers får vi det ikke til å passe.

— Kan jeg få en kontroller hit, vi må få veggene ferdig.

Selv om det ikke er utlyst noen konkurranse mellom de to gruppene spores det en viss grad av entusiasme for å bli først ferdig med sine «hus». Og byggeprosjektet medfører noen utfordringer.

— Hvorfor skal studentene sette sammen disse nedskalerte bindingsverkshus i klasserom?

— Hensikten er å kunne gi studentene mer lab og praktisk erfaring, selv om vi har begrenset med spesialrom, forteller Tollnes (bildet under).

— Dette er et forsøk på å gjøre faget mer konkret og levende, og gi studentene et håndgripelig møte med en fysisk virkelighet, forklarer han videre.

Se tegninger og bygg under ett

Han forteller at det her er snakk om studenter som etter endt utdanning ofte leder byggearbeider og selv skal produsere tegninger som andre skal bygge hus etter.

— Vi håper at det å stå der med en todimensjonale tegningen i hendene, og måtte se sammenhengen mellom tegning og bindingen, skal gi bedre forståelse når de selv skal produsere tegninger som andre skal bygge etter.

De enkelte byggelementene som studentene setter sammen har Tollnes utviklet på egenhånd.

Han har brukt tegneprogrammet studentene bruker, til å designe husene og elementene, for deretter sammen med noe snekkerhjelp lage de enkelte bitene.

Utfordrende realfag og mye jobbing

Daniel Wibe, Geir Helge Vedvik og Rukiya Omar (bildet under) er tre av studentene som setter opp en av gavlene til huset som skal realiseres.

— Byggfag er både spennende og utfordrende, sier Rukiya Omar.

— Hva har vært mest vanskelig?

— Arbeidsmengden er stor og det er en overgang fra videregående, sier Omar. Hun legger til at realfagene på studiet ligger på høyt nivå og at hun merker at det er en stor overgang.

— Kjempespennende fag, men jeg er enig med Rukiya at realfagene er krevende, særlig kjemi for min del, sier Vedvik.

Dagens byggeprosjekt klarer de tre medstudentene med glans og får ros av kontroller og prosjektleder.

Praksis, forelesning og obligatorisk oppgave

Etter at studentene hadde satt sammen husene fikk de en halv time til å studere og avbilde konstruksjonene. Førstkommende fredag skal det leveres obligatorisk oppgave basert på teoretiske spørsmål studentene fikk utlevert før byggingen ble gjort.

Tollnes forteller at de også kombinerer opplegget med en forelesning med temaer knyttet inn mot den type konstruksjon de har vært med på å sette opp.

— Så håper vi også at slike alternative innspill i en ellers teoretisk studiehverdag gir ekstra inspirasjon, flinkere studenter og økt gjennomstrømning på faget, sier Tollnes.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS