Kortnytt

HVL skal finne flere mannlige lærere

Kun én av fire lærere i grunnskolen er menn og tallet er enda lavere i barnehagen. I 2018 var andelen lærere i grunnskolen med innvandrerbakgrunn kun 15,4 prosent og kun 6,4 prosent i barnehagen.

Dekan ved Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet, Asle Holthe.
Dekan ved Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet, Asle Holthe.

Høgskulen på Vestlandet (HVL) får nå seks millioner kroner fra regjeringen for å lede det nasjonale arbeidet med å få flere menn til å velge lærerutdanningen for de yngste elevene. I tillegg utvides målgruppen til å omfatte mannlige søkere til barnehagelærerutdanning, og søkere med innvandrerbakgrunn til lærerutdanningene.

— Andelen mannligere lærere er for lav, og vi ønsker oss også flere lærere med innvandrerbakgrunn. Det er viktig at lærerstanden speiler befolkningen og at barn og unge både får mannlige og kvinnelige rollemodeller, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) i en pressemelding.

Rekrutteringsprosjektet, som ledes av Høgskolen på Vestlandet, innebærer samarbeid med flere lærerutdanninger og andre aktører på utdanningsfeltet, blant annet Pedagogstudentene.

Selv om prosjektet vektlegger menn spesielt, er det et overordnet mål å få flere søkere til lærerutdanning. HVL får ansvaret fordi Kunnskapsdepartementet mener mentorprosjektet har en solid faglig og organisatorisk forankring god god involvering.

— Det er veldig kjekt å få denne oppgaven. Vi ser dette som en stor og spennende oppgave som blir løst i et godt samarbeid med andre høgskoler og universiteter, i tillegg til relevante organisasjoner og instanser. Dette er et felles løft hvor vi spiller sammen og finner fram til gode tiltak og løsninger i lag, sier dekan ved Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet, Asle Holthe i meldingen.

(Amanda Schei / Khrono)