digitalisering:

Her finner du hjelp og gode tips for digital undervisning

Flere Facebook-sider er opprettet for å kunne hjelpe hverandre med og få gode ideer til hvordan man best kan gjøre undervisningen digital og gjennomføre «pandemi-pedagogikken», som noen allerede kaller det.

Slik kan det se ut dersom man inviterer studentene med seg inn i et virtuelt auditorium, men det er en rekke andre enklere løsninger som kan velges. Foto: Torkjell Trædal.
Slik kan det se ut dersom man inviterer studentene med seg inn i et virtuelt auditorium, men det er en rekke andre enklere løsninger som kan velges. Foto: Torkjell Trædal.
Publisert Oppdatert

I morgen, mandag, skal 260.000 studenter - og flere tusen undervisere, for alvor i gang med digital undervisning som følge av korona-epidemien.

Det ble dermed over natten klart for brå-digitalisering av landets universiteter og høgskoler, uten at man kjenner mye til verken kapasiteten på systemene eller den digitale kompetansen hos de som skal drive «pandemi-pedagogikken», som nå er et ord som blir brukt på den nye situasjonen.

Flere facebookgrupper

Men flere grupper har dukket opp på facebook blant annet, der man tilbyr hverandre hjelp til selvhjelp.

— Nå er kona og datteren vår ute på tur. Så nå har jeg laget klar en video til i morgen, humrer Malcolm Langford når Khrono snakker med han søndag formiddag.

Fakta

Digitale verktøy for hjemmeundervisning

Kilde: martior.github.io og Magnus Nohr

Han er jussprofessor ved Universitetet i Oslo, og en av stifterne av Facebook-siden Digital dugnad i høyere utdanning.

— Det var Elisabeth Gording Stang som hadde ideen. Vi merket at mange sliter med den raske overgangen til digital undervisning, sier Langford.

Vil ha de dumme spørsmålene

Alle universitet og høgskoler er fysisk stengt. Men studentene skal likevel få undervisning. Noen forelesere er vant til å undervise digitalt, andre har knapt gjort det.

Elisabeth Gording Stang er professor i juss og arbeider ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved OsloMet. Før hun ble ansatt der, arbeidet hun mange år ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Det har gitt henne et stort nettverk.

— Jeg så at nå ble delt mye, både på lokale plattformer og på Facebook. Men ulike institusjoner har blant annet ulike måter å logge inn i systemer på, og jeg tenkte at vi trengte å bli mer samkjørte, sier Stang.

— Vi vil at folk skal kunne dele og spørre på Facebook-siden, og gjerne komme med de dumme spørsmålene, sier Langford.

— Målet er at flest mulig skal være klar til å ha undervisning mandag klokken 8, at alle skal klare det i løpet av uken.

Facebook-siden ble lansert lørdag klokken 14. Et knapt døgn senere nærmet medlemstallet seg 700, blant dem forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim.

Pandemic Pedagogy

Den internasjonale Facebook-siden Pandemic Pedagogy hadde tidlig søndag ettermiddag nærmere 15 000 medlemmer – også noen fra Norge. Om gruppa står det at de som underviser, studenter og andre deler ideer, utfordringer, råd - og gode og dårlige eksempel.

Jussprofessor Malcolm Langford er vant til å tenke digital undervisning. Det er det ikke alle som er.
Jussprofessor Malcolm Langford er vant til å tenke digital undervisning. Det er det ikke alle som er.

Allerede fredag formiddag hadde Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning (UNIT) et seminar - via video - om hvordan man skal holde undervisningen i gang.

Magnus Nohr, høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold, innledet seminaret med å fortelle om hvordan man hurtig kan legge om undervisningen til å skje digitalt.

— Det er masse tjenester der ute som alle har tilgang til, men som de kanskje ikke vet om, sier han.

Derfor kastet han seg sist uke rundt og samlet sammen en rekke tips og triks til hvordan man kan fortsette undervisningen hjemmefra.

I løpet av 48 timer hadde han laget en nettside som skal hjelpe. Selv har han i en årrekke laget undervisningsvideoer som han har publisert på Youtube. Kanalen hans har nå over én millioner visninger.

Opptak fra egen PC

Før man kan velge teknologiske løsninger påpeker Nohr at man må velge om man skal undervise synkront eller asynkront. Altså skal det forgå direkte, eller via en video man kan se når det passer. Det er det opp til institusjonene selv å velge.

— Å lage en video som man laster opp til studentene er naturligvis det som krever minst teknologisk hjelp, sier Nohr.

Da har man flere muligheter. Selv anbefaler han Powerpoint som har funksjon der du kan ta opptak. Går man via fil - alternativ - tilpass bandet - og velger opptak i høyre kolonne får man mulighet til det.

— Jeg vil tippe 99 prosent ikke vet om den funksjonen i Powerpoint.

Med Windows 10 kan man søke opp kamera i start-menyen for å få tilgang til opptak av video. Eller dersom man bare skal ha lyd kan man søke opp taleopptak.

— Verktøyene varierer fra institusjon til institusjon og mye er nok lokalt bestemt allerede. Dersom man ikke har fått noen føringer vil jeg anbefale løsningen med Powerpoint, sier Nohr.

Vi må gå videre, og vi kan ikke parkere all undervisning. Men vi må også ta vare på hverandre

Elisabeth Gording Stang, professor OsloMet

Et annet nyttig verktøy han trekker frem er Microsoft Team. På Unit-konferansen kom det frem at mange av institusjonene går for den løsningen.

— Det er nødverktøy nummer èn for de fleste nå. Du har mulighet til videomøter og dele dokumentasjon, forklarer Nohr.

Tror undervisning vil endre seg

Det ene er de tekniske løsningene. Det andre er hvordan man legger opp undervisningen. Det er ikke alt som er like lett å overføre til digitale løsninger.

— Noen forelesninger er tekstbaserte, og greie å legge ut. Det er verre med undervisning på lab eller i felt, sier Langford.

Han leder Centre for Experiental Legal Learning, som er et Senter for fremragende utdanning, og er vant til å også ha digital undervisning. Men man kan ikke uten videre overføre tradisjonell undervisning til digitale plattformer.

— Undervisning vil ikke bli det samme etter dette, mener Langford.

Professor Elisabeth Gording Stang sier hjemmekontor kan bli krevende for mange. Selv vil hun prøve å ha vanlig struktur på dagene, og gjerne en tur ut i frisk luft. Foto: OsloMet
Professor Elisabeth Gording Stang sier hjemmekontor kan bli krevende for mange. Selv vil hun prøve å ha vanlig struktur på dagene, og gjerne en tur ut i frisk luft. Foto: OsloMet

— Studentorganisasjonene har lenge ment at mer undervisning må bli digital, de stusser nok over at det måtte et korona-virus til.

Initiativtaker Stang forteller at hun er blant dem som ikke har drevet mye med digital undervisning før. Men hun har lenge tenkt at hun ville lage en rekke korte introduksjonsforelesninger på video.

— Jeg har nok vegret meg litt, vi har vært gjennom en digital reform med mange nye plattformer. Jeg, og trolig flere med meg, har følt oss litt handlingslammet. Men jeg vil gjerne, og nå må vi. Men vi må også hjelpe hverandre, sier professoren.

Hun er opptatt av at man også må hjelpe hverandre på det menneskelige plan, og sier at man i disse dager skal være obs på at noen kan ha det vanskeligere enn andre.

— Vi må gå videre, og vi kan ikke parkere all undervisning. Men vi må også ta vare på hverandre, sier Stang, og oppfordrer til tett kontakt med både kolleger og studenter. Minst en skype-samtale hver dag, er hennes tips.

Jeg vil tippe 99 prosent ikke vet om den funksjonen i powerpoint.

Magnus Nohr

Laste opp filmene

Langford benyttet altså muligheten til å lage klar en video på forhånd. Han sier at å faktisk skulle gjennomføre undervisning hjemmefra er noe av det som kan bli utfordrende – særlig fordi mange som skal undervise nå har egne barn hjemme på dagtid.

Høgskolelektor Magnus Nohr kommer med mange praktiske tips. Foto: Høgskolen i Østfold
Høgskolelektor Magnus Nohr kommer med mange praktiske tips. Foto: Høgskolen i Østfold

— Vi har vel alle sett videoer der det kommer en 4-åring løpende inn i et viktig videomøte...

— Ja, en slik video var noe av det første vi la ut i gruppen, ler Langford.

Men når man har fått laget undervisningsopplegget, må man få det ut til studentene.

Her har høgskolelektor Nohr noen tips:

— Her vil jeg først anbefale å spørre institusjonen selv om hva man bør gjøre, for det er mange ulike retningslinjer, sier han.

De fleste utdanningsinstitusjonene har Canvas som plattform der man kan dele materialet sitt. Nohr påpeker at en liten ulempe der er at man med standardinnstillinger kan risikere å gå tom for lagringsplass.

— På møte vi hadde i dag foreslo jeg for hele sektoren å ta i bruk OneDrive som er en del av Office 365-pakken. Alle har 1 terrabyte ledig der som de kan ta i bruk og så dele lenken til videoen med studentene sine. sier høgskolelektoren.

Zoom blir valgt for å vise direkte

Fredagens møte i Unit foregikk på Zoom. Det er et verktøy som flere av universitetene og høgskolene har bestemt seg for å bruke for å ha undervisning direkte for studentene. Universitetet i Bergen er blant dem.

— Studentene vil bli invitert inn i et virtuelt klasserom der underviser kan presentere ting og lage gruppeoppgaver. Det blir undervisning direkte, forklarer prorektor Oddrun Samdal, som leder UiBs egen task force for digital undervisning.

Mange av forelesningene legges allerede ut som videoformat ved UiB. Det nye de nå må tenke på er å undervise via nettet, direkte, uten å bruke lokalene til universitetet.

— Det er en betydelig omlegging som gjennomføres, men vi tjener på at vi har UiB læringslab som har kompetanse på digital undervisning.

Uninett har nå også laget en egen Facebook-side for tips, triks og debatt om Zoom.