Ny-gammel profil provoserer trøndere

Ansatte ved Høgskolen i Nord-Trøndelag er provosert over den ny-gamle logoen til nye Nord universitet.

Publisert   Sist oppdatert

«Logoen til Nord Universitet er en provokasjon for alle på HiNT; ei symbolsk markering av hvor makta ligger.»

Denne meldinga la professor i samfunnsfag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT), Hilde Gunn Slottemo, ut på twitter sist fredag.

(Ny logo over, gammel logo under)

Logoen til Nord Universitet er en provokasjon for alle på HiNT; ei symbolsk markering av hvor makta ligger.

Hilde Gunn Slottemo
Professor, HiNT, på twitter

(Grafikk: Rayon Visual Consepts AS)

Tweeten kom etter at de ansatte hadde fått presentert logoen og forslag til ny profil for det nye og fusjonerte Nord universitet.

Fusjon i januar

Fra 1.januar 2016 skal Høgskolen i Nesna, Høgskolen i Nord-Trøndelag og Universitetet i Nordland bli det nye Nord universitet. Fusjonsprosessen har møtt særlig stor skepsis nettopp hos nordtrønderne. 

Les også: 

Khrono har mottatt flere henvendelser fra opprørte HiNT-ansatte som er provosert over at det er den gamle logoen til Universitetet i Nordland (UiN) som skal brukes videre, og bare navnet på institusjonen som skal byttes ut. 

Ingen samlende logo

— Det sterkeste argumentet mot UiN-logoen er at den ikke er samlende for institusjonene, men bare representerer Nordland, mener en annen ansatt ved HiNT. 

Les også: Hva synes du om den nye logoen (2010)

— Logoen er fargerik og moderne i formen, og det er for meg ingen tvil om at vårt ståsted er fortsatt Nordland, sa rektor Pål Pedersen til NRK Nordland da Universitetet i Nordland presenterte sin nye visuelle profil i 2010, etter at Høgskolen i Bodø fikk godkjent universitetsstatus. 

«Det nye navnet og elementer fra UiN sin profil med nødvendige tilpasninger, legges til grunn for utarbeidelse av en helthetlig profilhåndbok», heter det i skrivet som ble sendt ut til de ansatte fredag 23.oktober.

Godt omdømme og forutsigbarhet

— Det er viktig for oss at vi kommer igang så fort som mulig med profilarbeidet vårt. Vi ønsker å fremstå som en sterk institusjon fra starten av og derfor var det viktig for oss å spille videre på UiN sin logo, som allerede har gjenkjennelse og et godt omdømme, sier informasjonssjef Tor Dybdal Holthe ved HiNT til Trønder-Avisa.

Videre i skrivet heter det at «Vi vil sikre at målgrupper opplever stabilitet gjennom videreutvikling av Nord universitet. Gjenkjennelsen bidrar til forutsigbarhet for målgruppen som allerede kjenner universitetet».

Trønder-Avisa peker på at i fusjonsprosessen har rektor Steinar Nebb ved HiNT hele tiden sagt at det ikke er snakk om noen videreføring eller fusjon, men heller et splitter nytt universitet. Men i informasjonsskrivet til ansatte heter det likevel: 

 «Det er et mål om at den «nye» profilens uttrykk oppleves som en videreutvikling og ikke som et helt nytt universitet».

Tar med gode ting fra UiN

— HiNT sin logo har eksistert i to år, mot UiN som har fått flere år på å bygge et godt renommé. Vi tar her med oss gode ting fra UiN, men viderefører det inn i noe nytt. Nord universitet, både navnet og den nye logoen, skal symbolisere kvalitet i regionen, nasjonalt og internasjonalt. Vi er nord i verden, nord i Europa og nord i Norge. Vi ønsker å spille på den styrken, sier Holthe ifølge avisa.

Det er det nye styret ved Nord universitet som endelig skal vedta den grafiske profilen. Styret er ennå ikke oppnevnt eller valgt.