eksamen

Fra 44 til 12 prosent stryk i matematikk

Strykprosenten i matematikk gikk kraftig ned etter at ingeniørutdanningen ved Universitetet i Agder endret eksamensform.

Studentene tar de digitale deleksamenene i et sort auditorium ved Universitetet i Agder, men får forskjellige oppgaver eller tall.

Strykprosenten på eksamen i matematikk første semester på ingeniørutdanningen ved Universitetet i Agder har vært høy, i flere år opp mot 44 prosent. Men etter at eksamensformen ble endret høsten 2022, var det kun 12 prosent som strøk.

– Vi er veldig glade for at vi får flere studentar gjennom emnet. Det er viktig for resten av utdanningsløpet, sier dekan ved Fakultet for teknologi og realfag, Michael Rygaard Hansen til uia.no.

Den nye eksamensformen vil nå også bli tatt i bruk på matematikkeksamen i andre semester av ingeniørutdanningen.

Kan ta eksamen flere ganger

I stedet for en stor eksamen ved slutten av semesteret, har de 400 studentene fire mindre digitale eksamener spredt gjennom semesteret og en innleveringsoppgave mot slutten av semesteret. Hver av eksamenene kan tas opptil fem ganger i en periode på to uker, der det beste resultatet blir gjeldende.

Michael Rygaard Hansen. Han er dekan på Fakultet for teknologi og realfag ved Universitetet i Agder.
Michael Rygaard Hansen er dekan på Fakultet for teknologi og realfag.

— Vi ser absolutt en bedring ved at mange kommer tidligere i gang med pensum og oppgavearbeid. Mange tar eksamenene flere ganger og får bedre resultater hver gang, sier dekanen.

Vanskelig å jukse

Han forklarer at de digitale deleksamenene foregår i et stort auditorium, dette for å sikre at studentene leverer eget arbeid. Studentene logger inn i Stack, som er et program for oppgaver i matematikk. Her er det vanskelig å jukse, blant annet fordi studentene ikke får samme oppgaver eller tall.

I og med at de svarer kun med tallene de har regnet seg fram til, er det en innleveringsoppgave på slutten av semesteret der de også får vist utregninger.

Lærer mer også

Den nye eksamensformen ble utviklet våren 2022, etter at matematikkmiljøet over flere år hadde sett et behov for å utvikle nye måter å vurdere studentene i matematikk, uten at det skulle gå utover kvaliteten på eksamen eller undervisningen.

Ifølge Rygaard Hansen har resultatet i høst vært over all forventning. I tillegg til at mange flere består, ser det også ut til at det faglige utbyttet er større, heter det på uia.no.

Powered by Labrador CMS