USA

Forskere og akademikere går til søksmål for å oppheve TikTok-forbud

Hevder Texas sitt totale forbud mot å bruke TikTok på statlige enheter og nettverk er et angrep på akademisk frihet.

Texas-guvernør Greg Abbot er saksøkt av en ytringsfrihetsgruppe for å ha innført totalforbud mot TikTok.

Som i mange andre land har også stater i USA innført forbud eller restriksjoner når det kommer til bruk av de kinesiske appen TikTok på statlige enheter og nettverk.

Texas er en av 25 stater som har innført en eller annen form for forbud, og i «Lone Star State» er forbudet rettet særlig mot offentlige universiteter. Verken ansatte eller studenter har lov til å bruke appen i skolesammenheng.

Nå har en ytringsfrihetsgruppe bestående av forskere og akademikere ved Colombia University sett seg lei på forbudet som de blant annet mener er til alvorlig hinder for forskning på TikTok og lignende teknologiers innvirkning på samfunnet, skriver Inside Higher Ed (IHE).

— Angrep på akademisk frihet

Forrige uke tok gruppen, som opererer under navnet Coalition for Independent Technology Research, ut søksmål mot Texas-guvernør Greg Abbott, rektor ved University of North Texas og hele universitetsstyret.

— Forbudet er et angrep på akademisk frihet, og det komprimerer viktig forskning, uttalte advokat ved Knight Institute, Ramya Krishnan, til IHE da saken ble kjent forrige uke.

Det er Knight Institute som fører søksmålet på vegne av ytringsfrihetsgruppen ved Colombia University.

115 millioner amerikanere og to tredjedeler av amerikanske tenåringer er på TikTok. I søksmålet fokuseres det nettopp på disse tallene, som i seg selv forteller at det vil være viktig å forske på hvordan den kinesiske appen påvirker samfunnet.

Måtte avbryte prosjekt

Opptakten til søksmålet er en sak som nylig oppstod ved University of North Texas, der professor Jacqueline Ryan Vickery måtte avbryte og endre flere av forskningsprosjektene sine som følge av TikTok-forbudet.

Prosjektet skulle belyse hvordan unge bruker sosiale medier til uformell læring, aktivisme og selvutfoldelse, men måtte mer eller mindre skrinlegges da man ikke lenger kunne bruke eller studere TikTok på statlige enheter og nettverk.

— Konkret har vi brukt TikTok til å lære elevene mer om feilinformasjon og mediekunnskap, og for å sammenligne retningslinjer og standarder for fellesskapet med andre apper, sier Vickery i et intervju.

— Hvordan skal vi lære om mediekunnskap knyttet til en app som vi ikke får lov til å bruke? spør hun seg.

Handler ikke om penger

I forbindelse med at Abbot signerte papirene som fikk forbudet inn i loven i juni, uttalte han at sikkerhetsrisikoen ved å bruke TikTok på enheter som brukes til å utføre viktige oppgaver, ikke må undervurderes eller ignoreres.

Søksmålet han når har fått rettet mot seg, handler ikke først og fremst om penger, men om et håp om å inngå et kompromiss som handler om at man håper at det på enkelte tjenesteenheter og lukkede nettverk vil være mulig å bruke TikTok i undervisningssammenheng og til forskning, skriver IHE.

Det første målet er å myke opp forbudet slik at det vil bli tillatelse til å bruke appen i undervisnings- og forskningssammenheng. Søksmålet blir også sett på som viktig for å eventuelt kunne sette en standard også for andre stater der det finnes lignende utfordringer.

Powered by Labrador CMS