studentboliger

Flytte ut av studentboligen? Her koster det tusenvis

Privat utleier krever månedsleie i administrasjonsgebyr hvis studenter sier opp kontrakten. Det er det ikke grunnlag for, mener Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I sommer åpnet det private eiendomsselskapet Merkantilbygg over 100 nye studentboliger i Oslo. På andre siden av universitetet OsloMet leier de ut boligene til studenter, under merkenavnet MetStudios.

Men studenter Khrono har snakket med som flyttet inn i MetStudios, melder om et problematisk forhold til utleieren.

Flere leietakere melder om å bli ilagt et høyt «administrasjonsgebyr» ved utflytting før avtalt tid, samt om fasiliteter som ikke har vært som lovet.

Har ikke rett til å si opp boligen

Å betale leie ut oppsigelsestiden er vanlig når man leier en leilighet. Som regel er den tre måneder, og deretter kan man flytte.

Men kontrakten studentene som leier hos MetStudios må signere innebærer to ting som skiller studentboligene fra studentboliger fra for eksempel studentsamskipnaden SiO:

  • Studentene har ikke rett til å si opp studentboligen, de må søke.
  • Et «administrasjonsgebyr» tilsvarende én husleie dersom man likevel søker om å flytte ut.

Leietakere har stusset over administrasjonsgebyret og lurer på hva det går til. Khrono vet at leietakere som har blitt krevd for hele 14.500 kroner i administrasjonsgebyr i tillegg.

Kristoffer Rørvik må betale administrasjonsgebyr på 8400 kroner.

Fikk gebyr på 8400 kroner — vet ikke hva de går til

Studenten Kristoffer Rørvik flytter ut i disse dager. I tillegg til å betale leie fram til noen kan overta leiligheten hans, må han betale 8400 kroner i administrasjonsgebyr.

— Jeg vet ikke hva de skal administrere for de pengene. Det ligger allerede Finn-annonser ute for alle leilighetene. Det virker som om det er 8400 for ingenting, sier han til Khrono.

Ifølge leiekontrakten belastes administrasjonsgebyret for det som kalles «ekstraordinært opphør».

— Jeg ser ikke helt hva som er ekstraordinært med dette. Jeg har sendt en vanlig søknad om å flytte ut. Det er få av oss studenter som har erfaring med dette, sier Rørvik.

Jurist i Forbrukerrådet, Caroline Skarderud, sier til Khrono at «ekstraordinært opphør», som utleiefirmaet mener gir grunnlag for å kreve et administrasjonsgebyr, ikke eksisterer.

— Oppsigelse anses som en ordinær opphørsgrunn av et leieforhold. Kun heving av kontrakt på grunn av kontraktsbrudd anses som en ekstraordinær opphørsgrunn.

Mener oppsigelse gir kostbart merarbeid

André Gulbrandsen er eiendomsforvalter i Merkantilbygg og kontaktperson og forvalter for studentboligene MetStudios. Khrono har sendt ham påstandene fra studenter og Forbrukerrådet i denne saken.

Gulbrandsen forteller at oppsigelse gir merarbeid for utleieren.

— Hva går administrasjonsgebyret deres ut på?

— Det går ut på at man ved leietakerbytte bruker ca. 15 timer på å lage et nytt leierforhold, tilbakelevering, overlevering og dialog. I tillegg kommer annonsering på Finn.no og republisering av annonsene hver 14. dag, kredittsjekk og utgifter til depositumkonto, sier Gulbrandsen.

— Er ikke dette utgifter som må påregnes for en utleier?

— Ikke når det kommer til oppsigelser. Det innebærer at leien opphører før den opprinnelige avtalen og vi synes ikke det er urimelig å ta betalt for det, sier Gulbrandsen, og legger til:

— Men vi vil se nærmere på denne mekanismen og fastsettelsen av kostnaden framover.

— Hvorfor kan ikke studenter bare få si opp med oppsigelsestid hvis de ikke vil bo der lenger?

— SiO gjør det sånn, men vi har også sett på andre aktører. Flere, for eksempel BSN (Boligstiftelsen Nydalen journ.anm.), har bindingstid som oss. Det er viktig for å sikre drift og tilbudet som vi har, sier Gulbrandsen.

Gulbrandsen har rett i at også BSN opererer med uoppsigelige kontrakter med bindingstid.

— Forbrukerrådet sier det ikke er noe som heter «ekstraordinært opphør» slik dere bruker det. Hva betyr ekstraordinært opphør hos dere?

— Sånn vi ser det, så er det det at leieforholdet opphører før det som er avtalt.

Inngår studenter leie i dette bygget, har de ikke rett på å få sagt opp leien før avtaletiden er ute og uten å betale et klekkelig administrasjonsgebyr.

Må bruke mobildata for å delta på forelesninger

«Lounge», «game room» og kino-rom er blant fellesarealene MetStudios frister beboerne med. Men flere fellesrom skal ikke ha vært ferdigstilt eller tilgjengelige før en god stund etter innflytting i høst.

— Hele prosjektet, med totalrenovering, ble forsinka på grunn av korona på enkelte leveranser. Det ble litt endringer og overtakelser ble fordelt over tre etapper og etter etasjer. Vi sørget for at hver etasje hadde nødvendige fasiliteter og at det som skulle være klart i hver etasje, forteller Gulbrandsen, som sier utleieren er fornøyd med overleveringen.

Studenter forteller også om frustrasjon rundt svært varierende internett-dekning. Én student sier hun har brukt store mengder mobildata for å kunne følge de digitale studiene det siste året, til tross for at internett er en del av leia.

Khrono har mottatt skjermbilder av tester som studenter har gjort av netthastigheten, som viser netthastighet som ikke er nok for å sende video av seg selv under forelesninger.

— Hastigheten er veldig høy. Vi vet at dekningen noen steder må utbedres og vi er i tett dialog med vår leverandør med løsningen. Det skal vi førstkommende fredag gå gjennom, sier Gulbrandsen til Khrono.

Den siste uka har MetStudios økt leien på studentboligene for kommende leietakere.

Framover vil leietakere betale 8200 kroner for de minste boligene på 15-16 kvadratmeter, og i tillegg kommer 500 kroner i strøm, varmtvann og oppvarming.

Totalt er det mer enn en student kan få i studielån og -stipend.

— Lite forbrukervennlig kontrakt

Khrono har vært i kontakt med Forbrukerrådet i forbindelse med denne saken, og bedt om en vurdering av leiekontrakten som studentene må signere.

Jurist Caroline Skarderud mener at leiekontrakten ved første blikk viser at utleier både «tilbyr en lite forbrukervennlig kontrakt og etter all sannsynlighet begrenser forbruker mer enn loven tillater».

Hun mener for eksempel at kontrakten burde hatt åpning for at leietaker kan si opp med tre måneders varsel. Studentsamskipnaden SiO opererer med to til tre måneders oppsigelse på sine boliger.

Samtidig er, som Gulbrandsen hos Merkantilbygg opplyser, leieavtalene uoppsigelige også hos utleieren BSN som leier ut til BI-studenter. Utleieren Anker Studentboliger opererer på sin side med oppsigelsestid på to måender.

Skarderud i Forbrukerrådet sier videre at et «ekstraordinært opphør», som utleiefirmaet mener gir grunnlag for å kreve et administrasjonsgebyr, ikke finnes.

— Oppsigelse anses som en ordinær opphørsgrunn av et leieforhold. Heving av kontrakt på grunn av kontraktsbrudd anses som en ekstraordinær opphørsgrunn.

Kan utløse krav om reduksjon

At flere av studentene som bor i MetStudios rapporter om manglende internett, kan utløse krav om reduksjon, opplyser Forbrukerrådet-juristen.

— Husleieloven legger opp til at leietakere kan kreve reduksjon i leien dersom det foreligger en mangel. Det nevnte tilfellet kan typisk utgjøre en mangel. Man bør som leietaker reklamere skriftlig så fort som mulig om man oppdager feil ved boligen. En profesjonell part bør likevel gjøre en innsats for å ordne opp når noe er galt og ta initiativ til redusert leie dersom utleier ikke kan levere tjenester i tråd med avtalen eller intensjonen, sier Skarderud.

Powered by Labrador CMS