Det er UiT Norges arktiske universitet og rektor Anne Husebekk som har hovedansvaret for å besøke videregående skoler i Finnmark. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Det er UiT Norges arktiske universitet og rektor Anne Husebekk som har hovedansvaret for å besøke videregående skoler i Finnmark. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Elevene i Finnmark har krav på det samme tilbudet

Universitetsturné. Folk fra ulike steder har ulike perspektiver å komme med. Universitetene bør gå sammen om å ta turen innom alle videregående skoler neste år, skriver Universitetet i Oslo-student og studentambassadør Eirin Aders.

Publisert

I januar og februar arrangeres det skolebesøksturneer over hele Norge, slik at elevene skal se hvilke tilbud som finnes hos de ulike universitetene. Hver turné har representanter fra ulike norske universiteter slik at avgangselever i videregående skole har muligheten til å snakke med faktiske studenter. Selv reiste jeg som studentambassadør opp fra Oslo til Troms og Finnmark. Overraskelsen var stor da eneste stopp i Finnmark var Alta.

Fylket byr på store avstander og muligheter for ekstra spenning i logistikken vinterstid.
Eirin Aders
UiO-student

Universitetsturneen besøkte dermed bare en tiendedel av de offentlige videregående skolene i Finnmark. Dette anser jeg som for dårlig når det legges ned store ressurser i å besøke resten av landets skoler.

Å besøke alle skolene i Finnmark vil være ekstra tid- og ressurskrevende. Fylket byr på store avstander og muligheter for ekstra spenning i logistikken vinterstid. Jeg mener likevel at Finnmarkselevene har krav på det samme tilbudet som resten av landet får, som en del av universitetenes samfunnsansvar.

I utgangspunktet samarbeider universitetene om å besøke skolene, men har fordelt fylkene mellom seg. Universitetet i Oslo (UiO) har for eksempel ansvar for å besøke skolene i Oslo og Akershus med mer. Finnmark ligger derimot under UiT Norges arktiske universitet sitt ansvar.

For mange vil grunnlaget for å gjøre et godt studievalg innebære å ha nok informasjon. Jeg tror at det er viktig at elevene i tillegg til å få nok informasjon fra gode rådgivere på skolen, får snakke med noen som faktisk er studenter. Jeg og de andre studentambassadørene står jo midt i den situasjonen mange av elevene selv straks er i og kan svare på de spørsmålene elevene brenner inne med. Dermed tilbyr vi et ekstra innblikk i hva det faktisk er de har i vente og kan gi litt ekstra tips når det gjelder å delta i ulike foreninger, finne seg studentbolig og å holde budsjettet på plussiden.

Finnmark har mange viktige næringer og her er det også behov for folk med kompetanse innenfor akademiske fag, som for eksempel realfag og teknologi. Men fra skolebenken på videregående er det ikke alltid like lett å se mulighetene som finnes i akademia.

Selv valgte jeg først å studere sykepleie. Jeg følte at det var et trygt yrkesvalg både med tanke på det å få seg jobb der jeg kommer fra (Nord-Norge), men også fordi det var relativt «lett» å forestille seg hvilke arbeidsoppgaver som ventet. Begge mine foreldre har stillinger innenfor offentlig sektor og for meg virket det som en blindvei å skulle ta en utdanning hvor man ikke ender opp med en autorisasjon.

Derimot var det sykepleiestudiet som ble en blindvei. Alle de små prosessene som skjer inne i kroppen synes jeg var fascinerende, mens det å være ute i praksis ble som et lite slag i trynet (jeg har fått stor respekt for sykepleiere!).

Åpen dag på UiO lærte meg at det finnes et studieløp der jeg kunne lære mer om det jeg er fascinert av, så nå studerer jeg biovitenskap. I tillegg fikk jeg se et par pene statistikker for at studentene som hadde fullført studiet fikk seg en jobb de selv anså som relevant. Så det å få snakke med noen på åpen dag som selv hadde turt å ta en akademisk vei, gjorde at jeg også turte å satse på noe innenfor realfag.

Jeg merker at mange av elevene jeg snakker med når jeg er ute på turné har noen av de samme tankene jeg selv hadde på videregående om utdanningsvalg. Universitetsturneen er derfor et viktig informasjonstilbud til alle videregående elever.

Til slutt vil jeg si at på samme måte som at det er viktig at vi har internasjonale studenter innom universitetene våre er det også viktig at vi har en miks av folk fra ulike deler av landet. Folk fra ulike steder har ulike perspektiver å komme med i diskusjoner og det vil være et godt bidrag til studentenes evne når det omhandler det å lære seg å tenke kritisk.

Jeg mener derfor at universitetene bør gå sammen om å ta turen innom alle videregående skoler neste år. Dersom det er for utfordrende å gjøre besøk vinterstid, så har året også andre måneder.

Siste fra Khronos forside: