Studiestart og fadderuke

En god og trygg start har stor betydning for de neste studieårene. Fadderne er viktig og det er lov å stoppe dem å si takk, skriver prorektor for utdanning, Nina Waaler.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ferien er over og vi er snart i gang med studiestart. Søndag 14. august snakket jeg med en engasjert og fantastisk gjeng med faddere som fra tirsdag av skal ta i mot 8000 nye studenter på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Studiestart og fadderarrangementet vårt er svært viktig for at våre nye studenter skal trives og  lykkes. En god og trygg start har stor betydning for de neste studieårene.

I talen til årets faddere fokuserte jeg på HiOAs tre verdier: Mangfold, nyskaping og læring.

Mangfold. Mangfoldet blant de nye studentene som møter opp på tirsdag er stort. Det kommer til uttrykk ved synlige karakteristika som alder, kjønn, etnisk bakgrunn, hudfarge, bekledning, høyde, funksjonshemming, men også ved de mer usynlige karakteristika som deres personlighet, religion, interesser, kompetanse, forventninger, verdier og holdninger.

Det én student vil foretrekke kan være noe helt annet enn hva en annen vil prioritere. Fadderne våre skal være med å tilrettelegge for mangfold ved å se den enkelte student og imøtekomme hans og hennes behov og ønsker. Kom våre nye venner i møte!

Studentenes helse og trivselsanalyse for 2014 (SHOT-analysen) viser blant annet at hver 10. student har et svakt sosialt nettverk og at de er ensomme. Her har fadderne en viktig rolle ved å kunne tilrettelegge for nettopp sosiale nettverk og nye vennskapsbånd.

Det er lov å stoppe en fadder for å si takk.

Nina Waaler

Mangfold er viktig og gjør oss sterkere. Det gir oss et fortrinn og et godt utgangspunkt for kreativitet og nyskaping.

Nyskaping. Når en fadder møter en ny student skjer er det også «nyskaping» – en ny relasjon oppstår og grunnlag for nye erfaringer, tanker, synspunkter og ideer er skapt. Den legendariske London-punkeren Joe Strummer var inne på det samme da han hevdet at «without people you are nothing».

Når fadderene møter de nye studentene må de vise åpenhet, nysgjerrighet og la dem føle og oppleve seg sett. Det er en unik mulighet for alle nye studenter til å bli kjent med likesinnede. De er ikke bare førsteårsstudenter, men også nye medstudenter. I fremtiden kan de også være både kolleger og kanskje venner for livet!  

Læring. Den romerske filosof, forfatter og politiker Seneca har sagt «man lærer ved å lære andre».

Med læring menes ikke her fokus på verken pedagogikk, anatomi, sykdomslære, økonomiske eller grunnleggende journalistiske teorier, datateknologi eller fysiske beregninger.  Læringen handler like mye om verdifull innsikt i dannelsen av ny kunnskap knyttet til møtet med nye mennesker.

Faddere bør lytte aktivt og stille spørsmål for å «hente» frem nye studenters tanker, ønsker, behov og erfaringer, ha respekt for hverandres meninger, men aldri være redd for å diskutere og sette i gang en debatt. Det er det som driver kunnskapen videre.

På denne måten vil alle lære mer om hverandre og tilrettelegge for et blomstrende sosialt fellesskap i studietiden.  En god studietid gir dyktigere yrkesutøvere og beriker oss på flere nivåer!

Til slutt minnet jeg alle fadderne på at de er HiOA sine representanter både på HiOA og i bybildet fremover. Det forplikter.

Jeg er meget takknemlig for innsatsen våre faddere gjør. Og til dere alle: Det er lov å stoppe en fadder for å si takk!

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS