Professorer og klimaeksperter bak opprop mot oljesponsing

Publisert
Her er museumsansatt Lorna Williams på en speil-installasjon i interaktive Wonderlab som blant annet er sponset av Equinor. Foto: Danny Lawson/scanpix NTB

Her er museumsansatt Lorna Williams på en speil-installasjon i interaktive Wonderlab som blant annet er sponset av Equinor. Foto: Danny Lawson/scanpix NTB

Oljepenger. 46 vitenskapsfolk og klimaeksperter har levert en formell klage på at Science Museum i London er sponset av Equinor og to andre oljeselskaper.

Norske Equinor, tidligere Statoil, er et av tre oljeselskaper som står på listen over sponsorer hos Science Museum i London.

Equinor sponser det som fortsatt kalles «Wonderlab: The Statoil Gallery» på museets nettsider. Dette er et interaktivt galleri, som består av sju ulike soner der publikum kan få være med på vitenskapelige eksperimenter.

Vi har kun en standard-formulering som vi har i alle våre partnerskap. Den går ut på at partene skal samarbeide positivt og ikke aktivt motarbeide hverandre,
Morten Eek
Komm.sjef, Equinor

Nå har en gruppe på 46 vitenskapsfolk levert inn en formell klage til museet. De anklager museet for å underminere sin integritet som en vitenskapelig institusjon ved å inngå partnerskap med oljeselskapene BP, Shell og Equinor.

«Problematisk kontrakt»

Ifølge klagen visste museet om sponsorenes tilknytning til korrupsjon og desinformasjon om klimaendringer, men undertegnet likevel avtalene.

Se klagen her

Ifølge klagen er det en formulering i Equinors kontrakt med museet som skal forhindre at ansatte og styremedlemmer ved museet diskrediterer eller skader omdømmet til sponsoren.

«Denne formuleringen blir problematisk gitt selskapets betydelige bidrag til global oppvarming og begrensningene det setter på museets frihet til å kommunisere korrekt om grunnene til klimaendringer», heter det.

I klagen ber de 46 underskriverne om at museet avslutter partnerskapene med BP, Shell og Equinor.

Blant underskriverne er flere professorer ved amerikanske og britiske universiteter, blant annet Harvard, Columbia og London School of Economics. Også noen miljøorganisajoner og aktivister står på listen

En norsk har skrevet under

Den eneste norske på listen er leder av Natur og Ungdom, Gaute Eiterjord. Han opplyser at de ble invitert med av britisk miljøbevegelse.

— Det jeg synes er problematisk er prinsippet om at oljepenger skal være med og finansiere utstillinger og annen kultur, så det var ikke vanskelig å si ja til å skrive under på denne kampanjen, sier han.

«I tråd med etiske retningslinjer»

Science Museum sier selv at alle deres sponsoravtaler er i tråd med deres etiske retningslinjer og at partnerne måtte akseptere museets redaksjonelle frihet, ifølge The Guardian.

— Museets holdning er at eksterne sponsoravtaler ikke bare er nødvendig, men er et positivt aspekt ved måten vi jobber på, sier direktør Ian Blatchford til avisen.

— Selv om vi har respekt for at underskriverne skulle ønske at vi snudde ryggen til flere deler av lovlig næringsvirksomhet, så mener jeg at vi tar riktig beslutninger når det gjelder å sikre museets framtid til befolkningens beste, noe styret er enig i , sier han.

Avviser knebling

Kommunikasjonssjef Morten Eek i Equinor sier at avtalen med Science Museum i London er av samme type som selskapet har med seks regionale vitensentre rundt i Norge.

Han avviser at det ligger noen slags kneblingsklausul i avtalen med Science Museum.

— Vi har kun en standardformulering som vi har i alle våre partnerskap. Den går ut på at partene skal samarbeide positivt og ikke aktivt motarbeide hverandre, sier han.

Museets holdning er at eksterne sponsoravtaler ikke bare er nødvendig, men er et positivt aspekt ved måten vi jobber på.
Ian Blatchford
Direktør, Science Museum, til The Guardian

— Det ligger ingen føringer fra vår side i dette om hvordan museet skal gjøre sitt formidlingsarbeid, sier han.

Equinor (tidligere Statoil) inngikk avtalen med museet i 2016.

Avtalen inngår i sponsorprogrammet «Morgendagens helter» som har som mål å inspirere unge til å engasjere seg i morsomme, relevante og givende vitenskapsopplevelser.

— Vi er opptatt av en økt satsing på realfag, og ønsker med disse avtalene å stimulere til økt interesse for disse fagene, sier han.

Avtaler med akademia også

I Norge har flere universiteter såkalte akademia-avtaler med Equinor (tidligere Statoil).

Universitetene i Bergen, Oslo, Stavanger og Tromsø, i tillegg til NTNU, NHH og Handelshøyskolen BI har slike avtaler.

Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi (NENT), fikk i oppdrag av Universitetet i Bergen å vurdere hvorvidt disse avtalene bidro til å forlenge oljealderen, og om de var i strid med de etiske retningslinjene til komitéen.

I 2014 kom de med en uttalelse, og konkluderte blant annet med at:

«NENT mener det er forskningsetisk uforsvarlig om petroleumsforskningens rammebetingelser og forskningsaktiviteter hindrer omstillingsprosesser slik at FNs klimamål, som Norge har forpliktet seg til, ikke kan nås.»

Leder av NENT, Øystein Mikkelsen, sa til Khrono i mars i år at han mener universitetene må følge opp samfunnsansvaret og jobbe mot en bærekraftig utvikling, og peker på at de ikke nødvendigvis mener Akademia-avtalene er et problem, men at man sørger for å jobbe mot målet om bærekraftig utvikling.

— Det er viktig at petroleumsnæringen selv er en viktig aktør i omstillingen. Statoil dreier over mot vindkraft, men de driver på forretningsgrunnlag. Derfor må universitetene sørge for omstilling,sa han.

Fakta

Science Museum

Science Museum er et stort museum for naturvitenskap og teknologi i South Kensington i London.

Det ble opprettet i 1857 og er i dag en av Londons fremste turistattraksjoner med 2,7 millioner besøkende årlig, ifølge Wikipedia.

Equinor, BP og Shell står på museets sponsorliste.

Equinor er sponsor for Wonderlab: The Statoil Gallery, som åpnet i 2016.

Gjennom kampanjen Culture Unstained har en rekke vitenskapsfolk og miljøorganisasjoner levert en klage til museet og krevd at disse sponsoravtalene sies opp.

Samarbeid. OsloMet-rektor Curt Rice er redd U5-gruppen vil konkurrere med UHR, og dermed svekke interesseorganisasjonen. Studentene opplever deres speiling av samarbeidet som uproblematisk, men foreslår at rektorsamarbeidet tas opp i UHR.